Welke kever is dit? Is ca 3 cm lang met bruine schilden?

Ik vond hem aan de waterkant van een beekje.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
4.3K

Het beste antwoord

Doet denken aan de Melolontha hippocastani (zandkever).
Om precies te zijn Zandmeikever.
Alternatieve Nederlandse naam Hollandse meikever
Alternatieve Nederlandse naam Woudmeikever
Alternatieve Nederlandse naam Kastanjemeikever
Aangezien de gewone meikever wat groter is (maximaal 30 mm) dan de zandmeikever (maximaal 26 mm), zou het ook de gewone meikever (Melolontha melolontha) kunnen zijn.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Teruggezocht op Hollandse meikever.
Lijkt er erg veel op!
https://natuurlijkwild.nl/fotoalbums/nederland/Insecten/Kevers%20en%20torren/Meikever/index.html#IMG_0000054385.JPG
Amadea
4 jaar geleden
Toch kun je aan de voorpoten zien dat het geen Melolontha hippocastani kan zijn.
SimonV
4 jaar geleden
Waarom niet? Ik zie geen verschil:
https://www.flickr.com/photos/coleoptera-us/14060973485
Amadea
4 jaar geleden
Op die foto zie je aan de vorm van de voelsprieten dat het een andere keversoort betreft.
SimonV
4 jaar geleden
Eerst waren het de voorpoten, nu de voelsprieten?
Wikipedia: wat zeer opvallend is aan de antennes is het uiteinde, dat er op het eerste gezicht uitziet als een verdikking. Bij nadere bestudering bestaat het einde van de antenne uit een soort waaier van langwerpige, ovale lobben die sterk zijn afgeplat.