Hebben ze in andere landen ook last van de eikenprocessierups?

Ik vroeg mij af of ze in andere landen ook zo'n last hebben van eikenprocessierups. Ze komen o.a voor in Frankrijk, Duitsland en België maar hoe komt het dat we daar niet over te horen krijgen hoe erg de plaag daar is? Komt het doordat ze daar minder last hebben dan in Nederland of komt het doordat we daar gewoon geen aandacht voor hebben in Nederland. Ik zat misschien te denken aan een minder hoge eik dichtheid per km2 maar familie was onlangs in Frankrijk en trof daar wel een streek aan met een grote hoeveelheid eiken. Iemand toevallig enig idee of het probleem in het buitenland dus net zo groot is (of groter) of dat er niets aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
2.8K
Piacenza
4 jaar geleden
Is het een probleem of is het ongemak? Interessant is waarom de diertjes juist nu in de aandacht staan, een 'probleem' vormen. Is het een exoot of waren ze altijd al in (west) Europa?
Z512099
4 jaar geleden
@Piacenza, denk toch dat er een serieus probleem is, brandhaartjes (die jarenlang actief blijven) kunnen in het oog dringen en alzo blindheid veroorzaken...

Antwoorden (1)

In andere landen hebben ze er ook last van.
Zoals in Engeland: in 2019 hebben ze zich verspreid over alle 33 districten in Londen en de regering heeft £ 37 miljoen uitgegeven om ze te beheersen. Het grote publiek is gevraagd om op deze rupsen te letten en ze te rapporteren, in plaats van ze zelf te behandelen. De London Boroughs of Brent, Ealing, Hounslow en Richmond upon Thames zetten taakgroepen op om met uitbraken om te gaan.
Frankrijk: in Amiens Métropole is een rupsenalarm afgegeven. In Charmes, Chatenois, Vomecourt, Chatel Moselle, Bouzey wordt de rups ook gesignaleerd en worden waarschuwingen afgegeven.
SimonV