welke spin is dit?

tijdens het uitpakken van olijfbomen kwamen ik en mijn collega's deze spin tegen. Van begin tot eind zeker wel 8 cm groot. Toen we de spin probeerden te vangen ging deze in defensieve modus en deed zijn lichaam omhoog. Welke spin is dit en is deze gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.7K

Antwoorden (1)

Dit is een macrothele calpeiana.
De spin leeft graag tussen de wortels van olijfbomen.
Het meest herkenbaar zijn de kleur, grootte en twee 'stekels' aan het lijf.
Een aantal jaar geleden heeft de dierenambulance precies dezelfde spin gevangen en ook op internet gevraagd welke spin het was.
Ik doe er een Engelstalige link bij over de spin.
Ik zal de link van de dierenambulance ook toevoegen. Er zit een foto bij, dan kun je vergelijken.

https://www.theolivepress.es/spain-news/2007/08/02/incey-wincey-spider/
https://forum.fok.nl/topic/1644392/1/50
En, de beet is niet dodelijk, wel pijnlijk!
Toegevoegd op 27 maart 2019 19:02: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.ad.nl/dordrecht/medewerkers-hornbach-alblasserdam-opgeschrikt-door-enorme-spin-in-olijfboom~a4af9e0f/
Leuk om het antwoord een dag later terug te vinden in een krantenartikel ;-)
paulus811
5 jaar geleden
En daar wordt dezelfde spin genoemd! Dikke +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Grappig toch? Ik moest echt lachen toen ik het artikel zag. Bedankt voor de dikke +. Groetjes!
paulus811
5 jaar geleden
Wat ik minder grappig vind is dat ze de spin in de vrije natuur hebben losgelaten. Je zal maar nietsvermoedend je hondje uitlaten in Alblasserdam. En als het beest zwanger is, hebben we straks helemaal een probleem.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat meen je niet!
Hebben ze die spin gewoon losgelaten in de natuur?
Voor een mens is de beet pijnlijk en kun je een forse zwelling krijgen. Indien inderdaad een (klein) hondje gebeten wordt, weet ik niet hoe dat lijfje er op zal reageren.
Die spin hoort inderdaad niet thuis in Nederland, maar in landen rond de Middelandse zee etc. De zomers worden hier ook al warmer. Ik moet er ook niet aan denken hoe zich dit verder kan ontwikkelen. Echt een domme actie.
Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt? Je mag van mij de link erbij zetten.
Bedankt voor de (niet fijne) aanvulling.
Ik hoor het graag! Groet
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een vrouwtje wordt doorgaans ook groter dan een mannetje.
paulus811
5 jaar geleden
We zitten dicht tegen 1 april aan, maar het zou zomaar waar kunnen zijn. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3361163/mega-spin-uit-bouwketen-alblasserdam-vrijgelaten-in-natuur
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de link.
Absurd om te lezen.
Echt een vreemde actie. Ik hoop oprecht dat het beest het niet overleeft. Sorry voor de liefhebber. Normaal gaat zo'n spin naar een opvang voor een 'goed' leven.
Jij maakt je terecht zorgen over een hondje. Ik zou me ook niet prettig voelen.