Door welk beest ben ik geprikt?

Gisteren weer eens lekker in het bos geweest, geweldig! Dachten de insecten ook, want die hadden al even niemand meer gezien denk ik, getuige de muggenbultjes her en der. Nu viel mij gisteren al een iets groter 'muggenbultje' op, aan de binnenkant van mijn onderarm, nabij mijn elleboog.

Ben allereerst zeer benieuwd wat voor beest dit is geweest, beschrijvingen die ik op internet lees van de gewoon muggenbult, wespen/bijensteek, horzel, teek e.d. komen niet echt overeen. Horzel zou dan nog het meest in de buurt komen, alleen heug ik mij dat het dan niet zozeer een bult wordt, maar meer een schijf.

Gisteren was het dus een wit bultje van 1cm x 1cm hooguit en vanochtend werd ik wakker met een redelijke bult, niet een hele harde, plek is niet zozeer heel rood, hoogstens licht rood hard en vervelend, licht pijnlijk wanneer ik erop lig of steun, overigens voelt het wel warm aan.

Ben vaker door een en ander gestoken, nooit enige allergische reactie opgemerkt, dus dat lijkt me ook sterk.

Lang verhaal kort: is dit toe te schrijven aan een bepaald insect? En kan een bepaalde beet/steek van een bepaald insect boven een spier bijvoorbeeld een dag later ineens een plek van een paar cm bij een paar cm zijn? Dat het kan heb ik ondervonden, maar wat is de meest logische verklaring hiervoor?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
8.2K
Amadea
5 jaar geleden
Er zijn ook planten die zo'n resultaat geven nadat je er met je arm langs gezwaaid hebt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toch een berenklauw geweest wellicht?

Het beste antwoord

Rood, warm, (licht) pijnlijk....

Wat het ook geweest is... in elk geval is er een ontsteking ontstaan. Dat is een reactie van het lichaam op stoffen die bij de beet naar binnen gekomen zijn. De dader kan elk soort insect geweest zijn, zelfs een gewone mug.

Het verschil met hoe het normaal gaat is dus dat er wat extra vuil is meegekomen waarop je lichaam reageert.

In 99 van de 100 gevallen duurt het een paar dagen en dan heeft het lichaam zelf alle rommel weer opgeruimd en is de ontsteking over.
In het hele bijzondere geval dat de bult fel rood word, of zeer pijnlijk en/of je krijgt koorts: raadpleeg dan een huisarts.