Wat is dit voor een soort beestje van 1 mm. dik en ongeveer 6cm, lang?

Ik dacht eerst dat het een haar was maar omdat het bewoog ging ik toch even naderbij kijken.
Het zat op de top van een blad en kronkelde alle richtingen uit.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.9K

Antwoorden (1)

Het is een rondworm, de nematode Mermis nigrescens. Meestal zitten die in de grond. Maar bij warm vochtig weer kun je deze insectenparasiet in tuinen aantreffen terwijl ze tegen planten op klimmen. Het is een vrouwtje en ze is bezig haar eitjes af te zetten (dat is te zien aan het roodbruine, want een mannetje is geheel grijswit van kleur), met de bedoeling dat die door een insect (met name sprinkhanen) worden opgegeten. Zodra dat gebeurd is komt het eitje uit en begint de jonge nematode zijn gastheer leeg te zuigen.
Amadea