Wat moet je doen als je gestoken bent door een bij?

Ik denk dat ik gestoken ben door een bij maar ben niet zeker hoe weet ik zeker dat ik gestoken ben? En wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Als je niet allergisch bent voor bijen, niks
marjolein55
5 jaar geleden
Als er geen angel in zit hoef je niets te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je door een bij gestoken ben weet je dat echt wel zeker hoor.
Als je niks voelt hoef je ook niks te doen.

Antwoorden (2)

Om sneller van de pijn af te komen, koel je de gestoken plek. Hiervoor kun je een coolpack gebruiken, maar natte doeken werken ook. Maak vervolgens de plek goed schoon en ontsmet hem.
De pijn kan lange tijd aanhouden. Eventueel kan een pijnstiller worden genomen.
5 jaar geleden
Als je gestoken bent door een bij zit de angel nog in de steekwond, deze dien je met een heel fijn pincet te verwijderen zonder het gifblaasje aan te raken, je hebt daarna geen pijn, jeuk of zwelling, slecht een kleine steek wond.

Mocht je toch het gifblaasje geraakt hebben is er gif in de steekwond gekomen, dat kan je dat enigszins neutraliseren met natuurazijn en spoelen met water, daarna komt het koelen om de zwelling te minimaliseren.

Mocht de zwelling over een grote plek zich verspreiden is een bezoek aan een arts / eerste hulp noodzakelijk, u kunt dan allergisch zijn voor het gif.