Als een hond regelmatig last van winderigheid en een borrelende buik heeft, is dat meestal een teken dat de voeding die hij op dat moment krijgt niet goed verteerd wordt. Vooral de goedkopere (supermarkt) hondenvoeders zijn gemaakt met grondstoffen van een wat slechtere kwaliteit, waardoor de verteerbaarheid van het voer aanzienlijk lager is dan die van de duurdere merken. Voor veel honden maakt dit niet uit en zij doen het prima op een dergelijk voer, maar bij honden met wat gevoeliger maag en darmen, kan het gebeuren dat halfverteerd voedsel in de dikke darm terecht komt en daar de darmflora uit balans brengt. Het gevolg is extra gasproductie en een geïrriteerde darm; de hond laat vieze winden, heeft last van zijn buik en een minder stevige ontlasting.

Verder kan het helpen om zoveel mogelijk rust en regelmaat in het eetpatroon van de hond in te brengen; geef hem het voer in minstens 2 maaltijden, op vaste tijden, in een rustige omgeving en niet direct voor of na een wandeling. Als de hond druk of gestresst is, staat het lichaam als het ware nog in de ‘actie-stand’ en werkt de vertering minder goed. Als u meerdere honden heeft, zet de voerbakken dan een flink eind uit elkaar, desnoods in een andere kamer, om voernijd en het haastig opschokken van het voer te vermijden.

Ook het te haastig opeten van het voer kan winderigheid veroorzaken. De hond kauwt zijn brokken slecht en krijgt daarnaast hele happen lucht binnen bij het doorslikken. Het voeren vanuit een in hoogte verstelbare standaard kan het schokken verminderen. Als dat niet helpt leg dan een (bak)steen of een ander zwaar (niet scherp) voorwerp in de bak van de hond of koop een speciaal voor dit probleem ontworpen voerbak; daar zitten al enkele vaste “obstakels” in en is bovendien makkelijker schoon te houden. De hond moet dan om het obstakel heen eten, waardoor het allemaal niet meer zo snel kan. Een andere mogelijkheid is het gebruik van een vulbare kunststof snoepbal. Hij is dan extra lang zoet met zijn voer, wat ook verveling helpt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ze gezonde voeding geven en voldoende beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij onze hond help niet zoveel we hebben een Franse bulldog maar je kunt het beste droogvoer geven geen pens oid. En weinig extra 's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ervoor dat je hond niet te veel schrokt met eten. Dit kan om de hondenbak op een standaart te zetten, dus van de grond af.
Zorg ervoor dat de hond op een rustig moment eet. En een uur voor en na het eten niet te veel beweging geven.
Verder moet je erop letten, dat je de hond niet te veel eten geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dan is de darmflora van de hond verstoord.
Dat kan komen door foute voeding, maar ook doordat hij wormen heeft.

Ontworm het hondje met een goede wormenkuur, liefst van de dierenarts, want die van de winkel zijn vaak veel te agressief. Vraag ook direct een probiotica pasta, deze zal de darmflora weer optimaliseren.

Voor een gezonde hond met een gezonde darmflora is het beter om hem rauw voedsel te geven. Daarmee bedoel ik wel rauw vlees, dat uitgebalanceerd is.

www.carnibest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Topcroc van Wielco! Net als de website, heel eenvoudig, maar het werkt wel. Voor onze hond een wondermiddel.
Ik kan een lang verhaal houden, maar ik zou zeggen probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hadden dat probleem ook bij onze hond en zijn toen op advies van de dierenarts overgestapt op Royal Canin voer, wat goed hielp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winderigheid bij de hond werkt hetzelfde als bij de mens: geen goede vertering van het voedsel. Vervelend in dit proces is dat het vanaf de bek totaan de anus verkeerd kan gaan. Dus eten met veel lucht happen (schrokken) maar ook kleine beetjes poepen (hond die schrikachtig is) kan dit veroorzaken.
Schrokt uw hond, eet de hond veel gras (maag), borrelt de buik (dunne darm), heeft de hond diarree of perst hij om te kunnen poepen (dikke darm). Als u weet waar het probleem ontstaat dan kunt u het oplossen. Er zijn al veel antwoorden gegeven waar oplossingen in staan. Deze wil ik nog toevoegen: Mijn hond heeft erg veel baat gehad bij een doormeting bij een holistische dierenarts. Na maanden tobben met allerlei soorten voer en veel advies kon met 1 simpele meting direct verteld worden welke stoffen er te kort en te veel waren en hoe op te lossen. Nu laat ze af en toe een windje, maar dit is volledig acceptabel.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hem andere brokken te voeren of ander voer,dan dat hij normaal krijgt.