Kunnen hondan/katten ook via teken de ziekte van Lyme krijgen?

En hoe merk je dat aan je hond/kat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

jazeker, maar de diagnose stellen is moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kan wel, maar het gebeurt niet vaak.
hier lees je meer:

http://www.kattenziektes.com/lyme.html
Rieneke1
13 jaar geleden
dat kan zeker maar ook kan het zijn dat ze bloedarmoede van kunnen krijgen
hieraan merk je als je dier heel moe en weinig meer wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij honden komt het regelmatig voor. Zeker wanneer je dagelijks met je hond in bosrijke omgeving loopt.
De kans om de ziekte van Lyme te krijgen is nog groter wanneer de hond op vakantie meegaat naar het zuiden van bijvoorbeeld Frankrijk.

Het is zaak de hond iedere dag na te kijken op de aanwezigheid van teken. Je moet deze verwijderen zodat ze binnen de 24 uur van de hond af zijn. In dat geval (volgens de huidige wetenschap) zou de kans op Lyme nihil zijn.

Dat katten er minder last van hebben zou misschien kunnen komen, omdat katten zichzelf schoon houden en teken dus binnen 24 uur verwijderen. Maar daar heeft Rieneke vast een definitief antwoord op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Honden worden ook sloom, kunnen last krijgen van reumatische aandoeningen en hebben verminderde eetlust. Net zoals bij mensen dus. Een bloedtest kan uitsluitsel geven.
Ivana
13 jaar geleden
Ziekte van Lyme bij dieren .

Ook dieren kunnen Ziekte van Lyme oplopen door besmetting met de Borrelia-bacterie, ofschoon minder vaak dan de mens.
Deze bacterie bevindt zich in de darm van teken en wordt overgedragen door deze huidparasieten. Als de teek zich in de huid van een hond (of een ander zoogdier, zoals de mens) hecht en bloed zuigt, gaat de bacterie zich vermenigvuldigen en via het speeksel of de darminhoud de hond besmetten. De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.
De klachten van Lyme Disease zijn meestal:
• Sloomheid en koorts.
• Een rode uitbreidende plek rond de teek. Hierna kan de hond kan maanden tot jaren (of zelfs levenslang) symptoomloos zijn.
• Jaren na de infectie kunnen soms nog symptomen optreden, zoals gewrichtsklachten (stijf en pijnlijk), ontstekingen van de lymfevaten en koorts. Soms worden ook hartspierontstekingen en nierinfecties waargenomen.
• Ook kunnen symptomen aan het centrale zenuwstelsel optreden. Deze uiten zich in gedragsveranderingen zoals agressiviteit, epileptische aanvallen en andere neurologische verschijnselen.
• Bloedarmoede als gevolg van het bloedzuigen (alleen als er op kleinere dieren honderden teken zitten)

Lyme disease kan worden behandeld met antibiotica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Het probleem is, dat je bij langhaar honden de rode ring niet kan zien, dus wordt er vaak overheen gekeken. Trouwens bij kortharen moet je ook goed zoeken.
Ik ken drie honden in mijn onmiddelijke omgeving die het gehad hebben en die behandeld zijn.