Hoe moet ik bij mijn hond een wond ontsmetten?

Mijn hond heeft een redelijk grote wond op haar rug. Maar nu moeten we van de dierenarts die wond uitspoelen met een ontsmettingsmiddel om verdere ontstekingen te voorkomen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken? De wond zit echt boven op haar rug, dus als ik het erover heen zou gieten zou het meeste erlangs lopen.
Weet iemand een manier waarop ik het goed kan ontsmetten en daarbij het niet te lastig maak voor mijn hond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.5K

Het beste antwoord

je kan dettol halen en deze verdunnen met water,
neem wat steriel gaas geen watten deze pluizen en een aantal keer per dag met dettol verdund met water op de wond deppen, naar een paar dagen is het beter
dettol is erg goed en werkt huidhelend ..ik gebruik het ook als mijn honden een wondje hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Gewoon een Betadine oplossing maken en deppen.
Indien nodig het dier muilkorven want ze vinden het niet altijd even prettig.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ook al is het lastig voor het dier het moet toch gebeurendus gewoon volhouden dan is het het snelste over.
natuurlijk kun je ook andere desinfecterende middelen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het in geval van twijfel nog even aan de dierenarts vragen. Maar voor spoelen is het in principe niet erg als het er weer uit loopt ( als het maar langs/door de wond is gegaan). Als je je hond af laat gaan zou je er vrij makkelijk bij moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg er in dat geval voor dat je zijn kaken op elkaar houdt en een geïmproviseerde muilkorf maakt van een sok ofzo. Let wel op dat hij goed kan ademen. Stelp het bloed met een doek, kledingstuk of prop papier om de druk te kunnen verdelen. Druk een minuut of drie stevig op de wond en laat ongeveer 15 tellen los. Blijf dit doen totdat het bloeden ophoudt. Stopt het niet vanzelf maak dan de wond zo koud mogelijk. Hierdoor trekken de bloedvaten samen. Het beste is natuurlijk als je ijsblokjes hebt maar de kans is groot dat je die nou net thuis hebt gelaten. Misschien is er wel water in de buurt. Een natte lap is dan ook bruikbaar. Maak je er geen zorgen over dat het water niet schoon is want een wond is later zo ontsmet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat vervelend voor je hond maar misschien kan je haar/hem op de zij leggen en dan met een prop watten flink deppen met het ontsmettings middel

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag een spuitje aan de dierenarts en spuit daarmee de wond goed in. Het is niet zo heel erg als er wat langs loopt. Dit is de snelste manier, je komt niet aan de wond, dus de hond zal er niet heel veel last van hebben.

Raar dat de dierenarts niet zegt hoe je dat het beste kunt doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het ontsmettingsmiddel in een spuitflacon. Leg of zet de hond in de douchebak en spuit op de wond. Wat er langsloopt heeft zijn werk al gedaan.Dep de natte vacht rond de wond met een handdoek en voorkom dat de hond zich uitschudt.

Je kan het natuurlijk ook in de tuin doen of op het balkon, maar de douchebak is een goed alternatief.
Ivana
13 jaar geleden
Rondom de wond kaalscheren om te beginnen.
Zorg dat je het juiste ontsmettingsmiddel in huis hebt.
Dat haal je bij de dierenarts en nergens anders. Hij / zij heeft de wond gezien en weet wat het beste middel is.
Het is moeilijk om ongezien advies te geven, want de wond kan open zijn, bloedend, ontstoken, dichtgegroeid....
Wat ik er zo op afstand van kan maken, gebruik je vetgaas (dat plakt minder aan de wond) op de wond, die je vooraf besprenkeld hebt met het ontsmettingsmiddel. Je kan dat vastmaken door een rol of een paar rollen verbindingsgaas onder de buik van het dier door te halen en over de rug om het vetgaas te fixeren.

Neem dit niet als een echt advies; ik heb het dier niet gezien !
Vraag aan de dierenarts wat je te doen staat.
Als het geld een rol speelt, is dit nog steeds het beste advies. Wanneer de wond echt zou gaan ontsteken, ben je verder van huis en je hond ook en kom je alsnog bij de dierenarts terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je wel met de hond naar de dierenarts toe geweest ? Moet de wond niet gehecht worden ?
Een goede dierenarts vertelt je PRECIES wat je moet doen en laat het je ook zien !
Zorg er ook voor dat de hond er niet aan kan likken of krabben , door b.v. een T-shirt aan te doen . Er zijn tegenwoordig bij de dierenarts ook speciale 'rompertjes'
voor honden (en katten) te koop in verschillende maten en in plaats van die vermaledijde kappen .
De al genoemde Dettol is prima ; je kunt ook Biotex-vloeibaar gebruiken , dat prikt minder .
Succes en beterschap !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oppervlakkige wonden die niet diep zijn hoeven alleen maar goed schoongemaakt te worden. Zorg ervoor dat er geen vuil of haren meer in de wond zitten ( werk wel zelf met schone handen) en spoel de wond goed uit met twee theel. zout op één liter water. dep droog met steriel gaas en doe er wat betadine, sterilon of acaderm op. Het beste is wondspray. Houd dan de volgende goed op of er infectie optreedt.
Grote, diepe wonden moeten zo snel mogelijk door de dierenarts gehecht worden. Vuil zoveel mogelijk verwijderen, de wond afdekken met een schone doek gedrenkt in een oplossing van 2 theel. zout op 1 l. water.
Wonden die binen 6 uur gehecht worden, genezen sneller mits er geen infectie optreedt. vanwege infectiegevaar krijg je voor je hond een anti-biotica kuur mee van de dokter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel natuurlijk houd in de gaten of let de eerste dagen goed op of er infectie optreedt.
amc
13 jaar geleden
Misschien kun je een ontsmettingsmiddel in een sprayflesjes doen, zodat je het op de wond kunt sprayen?

Dan weet je namelijk zeker dat het ontsmettingsmiddel in de wond komt.

Bij twijfel is er echter maar één goede oplossing: NAAR DE DIERENARTS!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je hond er niet al teveel last van heeft
Wat je kan doen om te ontsmetten met een hond is het volgende
Doordrenk een gaasje of washandje met desinfectie middel (deze heb je denk van dierenarts)
Leg dit op zijn/haar rug wikkel nu rondom zijn/haar lijf een verbandje.
Dit heeft als voordeel dat het direct op de wond in werkt en je hond kan niet aan de wond komen
Volg voor de verdere verzorging van de wond het advies van je dierenarts op
sterkte