Hebben dieren emoties?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dus echt emoties, zoals verdriet vreugde, jaloezie ect. niet verlangens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ja hoor.
Vreugde kun je waarnemen in de vorm van: kwispelen bij honden, spinnen bij katten, knarsen bij ratten, mokken(soort bokkensprongetjes) bij fretten, springen bij koeien(die eindelijk weer naar buiten mogen) en er zijn vast nog veel meer dieren die vreugde kennen.

Jaloezie merk je als je 2 huisdieren hebt en er maar 1 aandacht geeft. Dan komt de ander ook opeens bij je staan en om aandacht vragen.

Verdriet merk je soms in het rouwen van dieren. Als een mede huisdier of een van de baasjes overleid kunnen dieren gaan rouwen. Dan zijn ze vaak minder enthousiast, trager en minder actief of zelfs chagrijnig.

Angst en/of boos zijn is vaak ook goed te herkennen. Paarden leggen hun oren plat naar achteren.
Honden plaatsen hun staart tussen de benen en haren overeind bij angst en grommen en/of blaffen als ze boos zijn(maar ook als ze bang zijn.
Katten krijgen bij angst hele grote pupillen en een dikke staart. Bij boosheid maken ze een dikke staart, hoge rug, haren overeind en kunnen ze blazen.
De tekenen van angst en boosheid overlappen elkaar vaak.

Het tonen van de emoties verschilt (zoals hierboven te zien) wel veel. Hierdoor is het soms moeilijk te zien hoe een dier zich voelt. Ook ontstaan hierdoor misverstanden tussen de diersoorten onderling. Dit is ook een van de redens dat bijvoorbeeld honden en katten vaak niet zo goed over weg kunnen. Ze "verstaan" elkaar niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Ja, die hebben ze zeker. Kijk maar eens naar de reclames van IFAW en dergelijke, dan zie je duidelijk hoe verdrietig en gebroken die dieren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hier allerlei theorieën op los laten, maar echt weten doen we nu nog niet. Misschien doen we dat zelfs wel nooit...

soms is het fijn te denken van wel, maar zoals er in de bio-industrie met dieren word omgegaan zou het misschien maar beter zijn als ze geen emoties zouden hebben...

Toegevoegd na 2 minuten:
Al vermoed ik persoonlijk van wel, honden vinden het heerlijk om geaait te worden en vaak heb je oprecht het idee dat er meer in het koppie van een dier omgaat dan het emotieloze…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kijk maar eens naar een kat, als hij een prooi ziet en vaak gaat dan hun bekje mekkeren van emotie. Een hond als de baas thuis komt Kwispelen met de staart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wel eens een hond gezien die zich pijn heeft gedaan? Dat piepen is ook een emotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huisdieren bijvoorbeeld als een hond te lang alleen thuis is verlangt hij naar aandacht en zorg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Zeker slimmere dieren. Een fruitvlieg zal wel niet zo snel overspoeld worden door emotie, maar mensen zijn echt niet de enige dieren die emoties kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een muis heeft emotie aan eten :) als ze geen eten krijgen gaan ze piepen of aan allemaal dingen knabbelen..
zo gaat het ook bij een konijn ... honden krijgen emotie als ze te lang thuis blijven dan kunnen ze alles in huis slopen of piepen plassen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onder emoties verandering van gemoedstoestanden bedoelt, Ja. Ik denk wel dat dit zich beperkt tot zoogdieren en een aantal kleinere groepen dieren waarvan de hersenen groot genoeg/ver genoeg zijn ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten kunnen een heel scala van emoties voelen, zoals blijdschap, verdriet (ze kunnen zelfs rouwen), woede en dergelijke.
het blijft wel beperkt tot primaire emoties.
katten kunnen niet trots zijn bijvoorbeeld, of jaloers.
als je dat denkt, vermenselijk je ze te veel.
Rieneke1
13 jaar geleden
ja hoor hele duideijke zijn jaloezie vreugde lust angst ook komt voor maar niet altijd heel duidelijk eenzaamheid
ik durf wel te stellen dat alle emoties in zoogdieren eigenlijk voorkomen een uitzondering hier of daar maar te stellen dat alleen mensen emoties hebben is naar mijn mening ver van de werkelijkheid
zo is mijn hond altijd heel blij als ik thuiskom en verdietig als ik weg ga ze staat dan echt even te blaffen ook heeft ze zeker gevoel voor humor we proberen elkaar regelmatig te laten schrikken en spelen we een soort verstopertje ze heeft dan (net als ik)heel veel lol en doet ze soms stoute dingen gewoon voor de aandacht en is ze overduidelijk jaloer als een vd katten aandacht wil ook herkent ze mensen na ze soms een jjar en langer niet gezien te hebben ze is dan helemaal wild van vreugde ook probeert ze te kijken hoe ver ze kan gaan als ik iets verbied wat ze wel wil waarmee dan ook aangetoond is dat ze een eigen wil heeft ook heeft ze verdriet dat was heel duidelijk toen ik haar kreeg van haar oude baas maar die kon echt niet meer voor haar zorgen ze was daar echt een paar dagen van slag van en liep ze iedere keer naar zijn huis toe
ze heeft ook echt mensen die ze graag ziet en andere die ze niet moet
en is ze dikke vriendjes met een van mijn katten

Toegevoegd na 6 minuten:
en nog een overduidelijk waarneembare is stress
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligente dieren hebben wel degelijk alle bovengenoemde emoties.
Olifanten kennen zelfs rouwrituelen om een gestorven
soortgenoot, een ultiem bewijs van verdriet.
Jaloezie zie je bij sommige huisdieren die eest aangehaald worden en als er kinderen komen ze veel minder affectie
krijgen.
Dit kunnen ze gaan afreageren op de baby. Als dat geen jaloezie is.
Onze honden kunnen echt lachen, als ik ze vrolijk roep lachen ze hun tanden bloot.
Dat is wel bijzonder, heb ik begrepen.
Een dierenarts die dit niet wist werd bang voor onze hond toen ze dit deed.
We hebben hem naderhand uitgelegd dat onze honden dat kunnen en gedemonstreerd.
De dierenarts was zeer verbaasd!!
Sindsdien weet hij dat onze honden op een andere manier hun tanden laten zien als ze lachen dan als ze boos zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige (hogere) dieren zeker, denk aan olifanten die rouwen ( http://www.youtube.com/watch?v=C5RiHTSXK2A ) of gelukkig zijn met regen ( http://www.youtube.com/watch?v=qI5KK2wpTfo ), katten die spinnen bij vreugde (en bij pijn!), honden die agressief zijn, noem maar op...

En soms uiten ze het een beetje vreemd, ik kende de opgezette staart bij katten alleen als teken van woede en dreiging, bij het territoriumgedrag, maar ik heb een kat die bij ultieme tevredenheid haar staart maximaal opzet, een heel vreemd gezicht ;-) Zij is trouwens ook jaloers als ze denkt dat haar broertje meer aandacht krijgt dan zijzelf ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut.een schaap en een lam huilt als het geslacht wordt.de tranen zijn zichtbaar.en verder sluit ik me aan bij de anderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst, blijdschap en tevredenheid kun je bij je huisdieren makkelijk constateren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emoties enkel aan mensen toeschrijven lijkt me knap arrogant. Zeker de 'hogere' diersoorten (zoogdieren) kennen emoties als angst, verdriet en vreugde.
Van primaten is bekend dat ze jaloezie kennen, en ik zie bij mijn katten regelmatig vreugde (denk aan een kat die opgesloten heeft gezeten in een asiel, en voor de eerste keer weer eens buiten mag).
Ook heb ik wel eens een kat gezien die zijn kameraad verloor, die kat heeft echt lopen rouwen. Hij is er zelfs ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat alle dieren die met elkaar (dus met hun soortgenoten) communiceren, emoties hebben. Zéker ook als ze met ons mensen communiceren, omdat wij hen vaak niet goed begrijpen, omdat we hun lichaamstaal vaak niet goed verstaan en interpreteren, maar ook hun vocale uitingen vaak niet goed inschatten.
En waar je misverstaan wordt, treden emoties op.

Verder hebben dieren vrienden en vijanden binnen hun leefgroepen : dieren waar ze het wel en niet goed mee kunnen vinden. Ook hierbij kan je zeker emoties vaststellen.

Moeder-kind-banden zijn dusdanig sterk, dat moeders zich doodvechten in de verdediging van hun kind - om zoveel agressie te voelen, moet er ook een emotie zijn.

Frustratie als je je prooi niet vangt, of niets van de tafel mag bietsen van 'jouw' mens kan je ook vaststellen, evenals een weldadig gevoel van veiligheid en 'volle buik', of je nu kijkt naar een groep leeuwen of naar je huistijger of huiswolf....
En warmte, de zon op je vacht, stemt ook tot tevredenheid bij dieren, zoals een koe in de wei of een kat in de vensterbank duidelijk laat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren die een frontale cortex hebben(een hersengebied) kunnen gevoelens ervaren.
Hogere zoogdieren zoals honden en katten hebben die ook maar dan véél kleiner dan bij een mens.
Mensen en heel misschien ook de chimpansee en oerang-oetan kunnen lijden en gevoelens ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker!Ik geloof zelf dat alle dieren emoties hebben.Bij de een komt dit echter eerder en beter naar buiten als bij de ander.Bij sommige moet je je best doen on dit te kunnen zien (dit is bij mensen niet anders denk ik),en bij de ander kan je het heel goed zien.
Het is maar net waar je voor openstaat en wilt zien denk ik.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dieren instinctieve emoties hebben.
Maar omdat ze niet kunnen praten, moeten ze die emoties op een andere manier tot uiting brengen.

Als wij mensen niet konden praten, deden we het hetzelfde als de dieren.
13 jaar geleden
Iedereen die een kat of hond heeft zegt direct JA.

Zodra je gezien hebt dat een dier BANG kan zijn, weet je gewoon dat ze emoties hebben, aangezien bang zijn een emotie is....

Tevreden huisdieren kennen we ook, net als zenuwachtige, opgefokte, ongelukkige, of jeuk hebbenden.

Dieren hebben zéker emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, en hier is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Er zijn diverse boeken over dit onderwerp die voor iedereen interessant en begrijpelijk zijn, zoals Het emotionele leven van dieren, van emeritus hoogleraar Marc Bekoff, boeken van Jane Goodall en boeken van Frans de Waal, de wereldberoemde Nederlanse primatoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wetenschappelijk gezien weten ze het niet zeker maar misschien wel dus je weet het maar nooit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle 6 verschillende emoties die mensen hebben (vreugde, verdriet, afschuw, woede, verbazing en angst) hebben dieren ook, allemaal. Het enige verschil tussen mensen en dieren hierin is, is dat de emoties bij dieren een puur natuurlijke (reactie) functie hebben, terwijl mensen er over nadenken en beredeneren. Dieren hebben deze "ability to reason" niet.
Met andere woorden; een dier dat een paar dagen niet heeft gegeten is wel degelijk ongelukkig, maar denkt niet "wat ben ik ongelukkig". Alleen mensen hebben de mogelijkheid tot denken in deze bewustheidvorm. Maar dat heeft dus niets met emoties te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw antwoord zet me stevig aan het denken en wel met name over de ability to reason en ik mis liefde wat natuurlijk het tegen over gestelde van woede is maar denken is goed ik vind het een heel mooi antwoord ook ben ik het niet geheel met je eens toch +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de 6 emoties die ik benoem zijn de zogenaamde basisemoties (volgens emotie freak Paul Ekman). Liefde is niet een emotie maar geeft wel allerlei uitingen via emoties. Ik ook voel en ervaar (waarschijnlijk net als jij) heel veel liefde van en naar dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat heb je helemaal goed ik houd zies veel van mijn 2katten en hond en hun ook zeker weten van mij dat gaat zover dat toen ik mijn hond (toen verknipte dober vrouw kreeg)een van de katten mij probeerde te beschermen als de hond iets te uitbundig mij haar onderdanigheid probeerde uittedrukken door aan mijn kin te likken dan ging hij echt de hond aanlopen vallen om een voorbeeld te noemen
het is gewoon heerlijk om lekker met zn 4tjes thuis te zijn en lekker de hele dag te keuvelen
tuurlijk hebben dieren emoties, je ziet ze vaak huilen. let maar eens op bij je eigen huisdier, ze zijn net zo als wij allemaal. ze hebben net zo goed als wij allemaal, of ze doen hetzelfde als ons. dus als je dieren hebt, dan weet je dat en je voelt het als ze verdrietig of pijn of iets anders hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dieren hebben emoties en voorgevoelens.

Voorbeeld:
Mijn oom had een boerderij, daar fokte hij schapen. Als hij de schapen naar de slacht bracht, wisten ze genoeg en begonnen ze te huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De definitie van emotie is niet zo eenvoudig als het lijkt (idem in andere talen) maar meestal gaat het over 'motion' of 'bewegen'.

Je vraag mag dus best een stap verder gaan en onderzoeken spitsen zich al toe op de vraag of planten emoties hebben, waarbij een onderzoek beweert bewezen te hebben dat planten waarvan de 'broertjes' nabij in stukken gesneden te worden, ook trillingen zouden doorgeven of minimale bewegingen.

Wetenschappelijk is dit niet zo gemakkelijk te beantwoorden dus, maar ik vond dat mijn zoon hier spontaan een goed antwoord op gaf: "De vleesetende bloem is bijv. een plant die beweegt om zijn voeding extern op te nemen". Dat maakt de sprong naar de dieren en de mens volgens hem mogelijk, want dezen zijn niet vastgebonden aan de grond en halen enkel in het zoogtijdperk hun voeding via een stengeltje binnen.

De rest van de emotie is dan wellicht om aan die voeding te geraken, of niet vernietigd te worden tussenin.

En hoezeer je erover ook nadenkt, gedachten over emoties zijn eigenlijk ook chemische prikkels na zintuiglijke waarnemingen, eventueel met spiegelneuronen.

Als we dus "ja" antwoorden, vrees ik dus dat dit antwoord enkel jou meer vragen kan geven dan het simpele antwoord zelf aanduidt. Zoals: Welke emoties dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.Een blije hond kwispelt met zijn staart
2. een hond die onzeker of bang is huilt
3. Een hond die bij de voordeur gaat staan wanneer ze je koffers ziet staan om op vakantie te gaan.
4. Een hond die agressief wordt wanneer je hem mishandelt.

1= vreugde
2= verdriet
3= nog meer verdriet
4= agressie

Dieren kennen geen jaloezie zover ik weet.