Hebben goudvissen speciaal aquariumlicht nodig of is daglicht ook genoeg? het zijn sluierstaarten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Toen ik goudvissen had brandde er 14uur per dag een 60wat daglichtlamp boven de bak, daardoor schoot de waterpest wortel en hadden de vissen altijd vers groen in hun bak, ze legden ook eitjes(die ze vervolgens voor het overgrote deel weer opaten). De waterpest moest regelmatig gesnoeid worden anders groeide de bak dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daglicht is genoeg.
In het echt hebben vissen ook niet altijd licht.
En goudvissen in een vijver ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht is met name bedoeld voor de plantjes, niet voor de vissen.

Als het aquarium voldoende daglicht krijgt, dan is een extra lamp niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daglicht is genoeg! Maar ze moeten absoluut niet te weinig licht krijgen, want dan worden ze helemaal wit. Staat het in een hoek of wat dan ook waar het maar een beetje licht krijg, Doe er dan een aquariumlamp bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de bak wel gewoon in het licht, maar het is beter om geen direct zonlicht toe te laten. Bij teveel direct licht wordt de bak heel snel groen.
Goudvissen hebben geen lampen nodig. De bak plaatsen bij het noordelijk raam/ muur is het allerbeste.
Ivana
13 jaar geleden
Vroeger, toen ik een aquarium had... Kreeg ik devolgende tips:
Ik had twee lampen voorzien (let op dit waren geen gewone TL lampen, maar lampen met een eerder gekleurd licht - te vinden in aquarium winkels) Kunstlicht, van gewone TL's of halogeen of dergelijke zou niet hetzelfde effect hebben...
Hierbij had ik ook twee tijdschakelaars voorzien (kost niet zoveel en geeft een extra effect in het aquarium)
De achterste lamp liet ik vaker branden, daar het 'natuurlijk zonlicht' de planten niet bereiken kon. Het voorste licht liet ik enkel branden bij avond, wanneer de zon niet meer scheen.
Een kort schema misschien:
L1 (achteraan): s'ochtends van 6u tot 8u, s'avonds van 16u tot 24u
L2 (vooraan): s'avonds van 18u tot 23u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daglicht is voldoende, maar zet ze niet in de volle zon ivm algengroei.Als je dat leuk vind kan je s'avonds een een lichtje aandoen maar dat hangt er weer van af in wat voor soort bak je ze hebt zitten