Onze mini maltezer likt de hele dag ons bankstel af waarom doet zij dat en hoe kan ik het voorkomen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Overmatig likken is meestal een stress signaal. Dit kan door angst komen maar ook door verveling. Omdat je schrijft dat ze dit de hele dag doet vermoed ik sterk dat de oorzaak verveling is.

Als dit gedrag nog geen gewoonte gedrag is geworden kan je het voorkomen door haar leven wat boeiender te maken.

Wandelingen.
Beter meerdere korte dan 1 lange wandeling. Ga niet steeds hetzelfde blokje om. Maak de wandeling dus zeer afwisselend, leuk en boeiend.

Speelgoed.
Vier verschillende voorwerpen zijn ruim voldoende. Alweer wissel regelmatig af zodat het niet eentonig word.
Zorg voor een voorwerp dat uitdaagt te kauwen (flostouw/kong daar kan je iets lekkers in stoppen).
Een bewegend voorwerp (je hebt bv van die balletjes waar je iets lekkers kan instoppen wat er pas uitvalt als ze ermee spelen)
Als jullie het niet vervelend vinden zorg dan voor een speeltje met een piepend geluid (of geef dit als ze even alleen thuis is)
Ook interactief 'speelgoed'.
Kijk maar eens in de betere dierenzaak.

Probeer verder ook jullie band intenser te maken door bv apporteer 'spelletjes' te doen. Zelf verstoppertje spelen in mogelijk. Op de betere hondenschool word dit op een leuke manier aangeleerd. Dit voor zowel de hond als voor jullie.

Dit zijn nog maar enkele tips. Volgens mij zal dit het likken aan het bankstel wel doen ophouden. Uiteraard als het intussen geen gewoonte gedrag is geworden. Zo ja dan is ook daar een oplossing voor.

Alvast veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft er een andere hond tegen aan gestaan?
Wat helpt is een paardemiddel maar vaak wel effectief; op de plekken waar hij likt wat peper strooien. Het is even vervelend maar daarna doet hij het niet meer. En het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet mij eerder denken aan een tekort aan iets.
Wellicht zouten, mineralen, vitamines ?
Probeer eens wat af te wisselen met het voer.
Boterhammetje, stukje kaas, vlees, eitje, schaaltje water met een beetje zout erin.
De hond is kennelijk zoekende naar iets.