Mijn hond kan niet met mijn kat opschieten wat nu?

Ik heb een golden retriever van 7jaar oud. En sinds vanmorgen heb ik een katje uit het asiel gehaald van 4maanden oud.
In het asiel verzekerde ze me dat het goed zou gaan en dat ik de kat in het kooitje moes laten zitten en de hond eerst eraan moes late snuffelen, maar daar ging het al mis. De hond ging met zijn poot slaan tegen de kooi en blaffen. Ik zei foei en zit en hield hem vast, maar niets hielp.
Hij werd wel vaker wild als hij katten buiten zag lopen, maar de man uit het asiel zei dat een hond alleen zo doet als de katten buiten los lopen en dat het in huis anders zou zijn (niet dus).
Ik heb het katje boven gezet en de hond zit nu onder.

Wat kan ik doen?

komt dit nog goed? of kan ik het katje beter terug brengen?

Toegevoegd na 23 minuten:
De hond is/lijkt niet egt vals te doen maar meer druk en misschien wel gewoon enthousiast.
Maar de kat daarin tegen blaast en heeft zijn haren recht op staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (7)

Gewoon bij elkaar zetten, die kat van jou kan echt wel voor zichzelf zorgen en zoekt zelf wel een plekje waar jou hond niet bij hem kan. Zeker weten dat ze in een paar dagen aan elkaar gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond was er al 7 jaar eerder:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
breken ze de boel dan niet af ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boel afbreken? hmm, je nieuwe kat zal even blazen en zijn haren overeind zetten, maar voor de rest zal hij ongetwijfeld een veilig plekje onder de bank ofzo zoeken.
Als je hond het echt te bont maakt zal hij waarschijnlijk een flinke optater op zijn neus krijgen en leren hoe de verhoudingen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 minnen?? En geen enkele verklaring? jammer weer...
Zelf heb ik een 4 jaar oude Labrador die zeer druk, wild en superlief is, aan het begin van het jaar heb ik daar een kitten van 10 weken bijgezet, eerste dagen durfde het beestje niet onder de bank vandaan te komen en blies af en toe eens even stevig tegen mijn hond. Nu zijn het intussen echt de dikste vrienden, slapen samen, eten samen en worden samen uitgelaten. Ze zijn bijna de hele dag door samen en dikkere vrienden zijn er niet te vinden, dit alles ZONDER DAT IK DAAR OOK MAAR IETS VOOR GEDAAN HEB!!! Dus al die minners, get a life en heb toch es 1 x het lef om uit te leggen waarom mijn antwoord niet goed zou zijn.
allereerst toch lief dat je een katje uit t asiel haalt en zo toch probeert kansarme dieren te helpen.
maar ik denk dat de man uit t asiel iets te vroeg heeft gejuigd
je hond is 7 jaar en vast al die tijd met jou alleen geweest. en nu komt er toch een rivaal bij
kijk het een paar dagen aan, niet gelijk terug hollen naar t asiel, maar geef je hond de tijd, laat hem ook een paar keer je handen ruiken als je t katje hebt vast gepakt, of het doekje waar t katje heeft opgelegen
zo word de geur vertrouwd
en als t nou ECHT niet gaat, en je dieren er allebei erg ongelukkig van gaan worden ..zou ik t katje weer terug brengen zodat die weer een nieuwe kans maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het echt even de tijd geven.
Ze gaan aan elkaar wennen en zullen op den duur elk hun eigen plekje vinden.
Daar zal gewoon even wat tijd over heen gaan.
De kat en de hond zullen het samen uitvechten en op den duur ontstaat er een natuurlijke balans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga zeker niet je kat wegstoppen voor je hond!geef ze de kans om aan elkaar te wennen je kat hoe klein die is maakt het je hond wel duidelijk maar dat heeft wel tijd nodig
ik zelf heb er nooit problemen mee gehad maar heb ze onder toezicht aan elkaar laten wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor je katje is dit veel te veel, een nieuw territorium, en ook nog eens de confrontatie met een enthousiaste hond.
zet het beestje eerst maar eens rustig op een eigen kamer, met al z'n hebben en houwen, of laat het de bovenverdieping als de hond niet boven komt.
jammer genoeg was de eerste indruk niet positief, en die doe je niet meer over.
pak alles nu rustig aan.
hou ze voorlopig apart, maar aai ze wel beurtelings, en wissel doekjes en lapjes uit.
laat het vervolgens aan de kat over om toenadering te zoeken.
neem de tijd, en forceer niets.
Rieneke1
13 jaar geleden
In de antwoorden die verder uitstekend zijn , wordt een ding over het hoofd gezien.
Bij dieren, met name honden is de positie zeer belangrijk, de roedelleider van de hond neemt LETTERLIJK de hoogste positie in en zal uitermate opstandig reageren als een kat een hogere positie (in fysieke zin)krijgt dan hij/zij.
Dus een van de storingen komt voort uit dat de kat hoger komt, kan komen/wordt gezet dan de hond, die zich daardoor in rang teruggezet voelt en dientengevolge in verweer komt.
Daarom zou ik de hond niet lager plaatsen dan de kat of de kat niet hoger plaatsten dan de hond.
Daarmee laat je in hondentaal zie dat je de kat niet boven de hond stelt en zijn status erkent.
Als je dat doet neem je stress bij de hond weg en kan hij zich meer van zijn aimabele kant laten zien. Nu is hij gepreoccupeerd doordat zijn baas zijn rang niet erkent en die frustratie reageert hij af op de kat , die zich vervolgens bedreigd voelt, het hogerop zoekt (letterlijk) en de hond bevestigt in zijn beleving dat de baas onjuist handelt.
Als je deze machtsissue goed oplost neemt de stress in het systeem af en is de kans op wederzijdse acceptatie echt groter.
Mijn verhaal klinkt simpel maar is voortgekomen uit gedragswetenschap over mn, honden.
Optimaliseer dit element en de kans op rust en harmonie wordt veel groter.
Iedere gedragsdeskundige mbt. honden zal deze stelling bevestigen.
Daarnaast verwijs ik naar de andere goede antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ze beiden snoepjes gegeven op iets dat de geur van de kat en de hond in zich had..twee doeken waar ze op hadden gelegen..;eentje met kattegur voor de hond en omgekeerd..
en ieder in een kamer met een lege bench ertussen; daarna de kat de gelenheid gegeven de bench in te kunnen ..en daarna bij elkaar gelaten...;dat was al binnen een week......
succes..komt vast goed..; ))
veel filmpjes of foto's maken van deze tijd..
heb ik nie gedaan ..eeuwig spijt van