Hoe weten mijn katten dat ik moet werken of niet?

Op een normale werkdag sta ik rond 6 uur op. Mede doordat mijn katten dan aan het deurkrabben laten weten dat ik moet opstaan en dat zij honger hebben. In het weekend doen ze dat niet, maar veel later, ongeveer rond 9 uur. Het gekke is nu dat ze dit ook weten als ik bijv. zo eens een keer een vrije dag heb. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Totaal giswerk hier, maar misschien heeft het te maken met patroonherkenning? Het zou kunnen dat je de avond voor een werkdag een iets andere invulling geeft dan een avond voor een vrije dag. Ga je later naar bed als je vrij bent?

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze reageren op een wekker, ik weet niet of zij aan de deur beginnen te krabben voor de wekker of pas daarna.

Zoals gezegd, hierboven is maar giswerk, maar ik vind het in ieder geval een interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat ze inderdaad een bepaald patroon herkennen. Maar die vrije dagen, daar zit geen patroon in. Het krabben begint inderdaad al voor de normale wekker. Dus meestal heb ik mijn normale wekker niet nodig ;-)

Andere antwoorden (8)

Ja, ik hou het ook op patroonherkenning. Wellicht geef je (onbewust) signalen af waardoor ze weten wat er gaande is.
Een andere verklaring kan natuurlijk zijn dat ze zich toegang hebben verschaft tot je Google Calendar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze al eens mijn agenda ter inzage gegeven, maar meer dan een simpel "miauw" kwam er niet als reactie.
Kan het niet zo zijn dat je als je de volgende dag vrij bent de avond ervoor langer op blijft en de katten misschien nog een snoepje geeft of later hun eten geeft, waardoor ze ook later weer trek hebben de volgende dag?

Toegevoegd op 08-05-2009 21:08:16
Of kan het ook niet zo zijn dat je zelf vaster slaapt in de ochtend als je vrij bent? Dat ze dus al eerder krabben aan je deur, maar dat je er gewoon doorheen slaapt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou inderdaad goed kunnen. Ik ga dan inderdaad later slapen en daarvoor krijgen ze altijd nog te eten. Toch is het tijdsverschil nooit zo groot. Ik weet wel dat katten slimmer zijn dan veel mensen denken, dat wel ;)
Inderdaad, onbewust zal je toc een bepaald ritueel hebben als je gaat werken, dat hebben ze allang opgepakt....misschien wel zonder dat je het zelf in de gaten heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou goed kunnen, wat zou het precies zijn? Zal het je algehele gedrag zijn, dat ze gewoon merken dat je "vrij" bent?
De katten horen goed en jij maakt al geluidjes die je zelf niet hoort, daar reageren ze op...
Een andere reden kan ik niet bedenken dan dat je geluid maakt al lang voordat je opstaat, dus op het moment van wekken of zelfs al daarvoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou ook goed kunnen. Ze zijn inderdaad erg alert en zeker 's morgens, valt me op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt ze hebben altijd honger, maar dat was de vraag niet.
ze hebben je wekker niet gehoord dus zullen ze ook weten dat je niet hoeft op te staan of dat het nog even duurt. het is een bewezen iets door mijzelf. ik heb eens op woensdag (vrije dag) de wekker niet op mijn vaste tijd gezet maar op weekend tijd, en idd kwamen ze pas toen toen ze de wekker gehoord hadden.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch knap van ze ;)
volgens mij heeft het te maken met het 6e zintuig van dieren. het is eigenlijk het zelfde als ik eerder thuis kom van mijn werk weten mijn honden dit ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een kwestie van observeren .
de kat[ten] zijn van je afhankellijk en kennen jou gedrag beter dan jij zelf en ze voelen dan ook instinctief hoe of wat.