Kan een hond ook een droge huid hebben?

Mijn hond krabt zichzelf veel maar hij heeft geen vlooien. Voor de zekerheid heb ik hem toch met vlooienshampoo gewassen. Kan het zijn dat zijn huid daardoor zo uitgedroogd is dat het nu zo jeukt? En zo ja, wat kan ik daar dan tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (7)

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=161781&view=next&sid=1c037c1c1d0608f9d14033dd27465f53
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een keer wassen met shampoo daar droogt de huid niet van uit,
als een hond vlooien heeft dan zal die zichzelf op die plek waar ze zitten gaan bijten

kijk eens of de hond huidschilfers heeft dan zou dat de oorzaak kunnen zijn van het krabben en dan zou ik de dierenarts er naar laten kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeuk kan komen door verschillende oorzaken. Droge huid, maar ook exceem of stress. Misschien wel een soort mijt/schurft. Een bezoekje aan de dierenarts zou een fysieke oorzaak wel aan het licht moeten kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allereerst kan een bezoekje aan de dierenarts geen kwaad.
als een medische oorzaak is uitgesloten, kan je je hond dagelijks een of twee visolie capsules bij het eten geven, goed voor huid en haar.
de capsules van het kruidvat zijn prima.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ook kan helpen is wat schapenvet door het eten mengen, ik weet alleen niet, of je dat kunt krijgen waar jij woont.
Hallo, wij hebben sinds kort een hondje. Zij had ook erg veel jeuk dus hadden wij een vlooienband voor haar gekocht. Toen dit niet ophield zijn we met haar naar de dierenarts geweest en bleek dat haar anaalklieren vol zaten. Symptomen hiervan zijn; veel jeuk --> krabben/bijten, "sleetje rijden", weke ontlasting (waardoor de anaalklier niet wordt geleegd tijdens het ontlasten, en erg gevoelig bij de achterpoten. De dierenarts heeft de anaalklieren tot twee keer leeggeknepen (stinkt vreselijk) en uiteindelijk heeft ze een antibioticakuur en speciale anti-jeuk pilletjes gekregen.

Ik zou even langs de dierenarts gaan, het lijkt me niet dat een hond extreme jeuk krijgt na één keer wassen met een speciale hondenshampoo.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kan voeding met te veel eiwitten de oorzaak zijn.
Het meeste hondenvoer heeft veel te veel eiwitten voor veel honden, genoeg om een hele dag te rennen.
Als je hond niet zoveel beweging heeft kan het beter zijn voeding met meer vezels en minder eiwit te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt in de meeste gevallen aan het eten dat de hond krijgt. In verontrustend veel merken hondenbrokken zit bijvoorbeeld het stofje: Ethoxiquine.
Dat is een jeukveroorzaker van de bovenste plank!

Vooral als honden langdurig voedsel krijgen waar dit inzit, kunnen de jeuk- en huidproblemen gigántisch en chronisch worden.
Lees er maar even iets over bij deze link...
http://www.absoluteoriginals.org/eukanuba.htm

Ga over op vers vlees voor de hond, met hooguit een paar "brokkendagen" per week. Maar gebruik dan wel een goede brok, eentje die in ieder geval geen Ethoxiquine bevat!
Verder kun je dagelijks een lepeltje algenmeel/zeewier aan het voedsel toevoegen. Dat is geweldig effectief bij allerlei huidproblemen. Bovendien is het goed voor de gewrichten, de pigmentering en de algehele conditie van een hond. Het helpt zelfs tegen de zogenaamde "hondenluchtjes".

Ik ben goed te spreken over 'Algolith', van het merk Beaphar.