bestaan er een -eiige tweelingen in de dierenwereld ?

dieren werpen meestal een nest , maar die zijn niet allemaal uit een eitje gekomen , maar komt het bij hun ook voor dat twee uit het nest wel uit hetzelfde eitje komen (of 3 of 4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

ja dat komt voor:

Over het bestaan van eeneiige tweelingen bij dieren is weinig bekend. Er is weinig onderzoek naar gedaan. Verondersteld kan worden dat het ongeveer net zo vaak voorkomt als bij de mens. Er is één diersoort waarbij het wel is uitgezocht en dat is de
koe.
Eén op de tweehonderd geboortes bij een koe levert een eeneiige tweeling op.
Deze twee kalveren lijken dan ook als twee druppels water op elkaar.
En dan is er nog een heel speciaal geval in de dierenwereld: het negenbandgordeldier
(Dasypus novemcinctus). Dit dier heeft een absoluut uniek voortplantingssysteem waarbij de bevruchte eicel zich in een vroeg stadium in vieren splitst. Hierdoor brengt dit dier altijd een eeneiige vierling ter wereld.
13 jaar geleden
Jazeker, je kunt in de winkel zelfs kippeneieren kopen met dubbele dooiers - als die de natuurlijke weg hadden gevolgd waren er waarschijnlijk twee kuikens uitgekomen.
Ik zag ook zoiets op een duivensite, zie hier: http://www.pipa.be/artikelsnew/differentwriters/tweeling.htm
Ook zie je dat het duidelijk vrij uitzonderlijk is - onderaan de pagina staat ook een foto van een kippenei met drie dooiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat komt voor, bij alle zoogdieren waarvan de mens er ook 1 is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt ook voor bij dieren. Een boer in Spanje ving een slang met twee koppen.
Tweekoppige slangen kunnen zo’n 10 tot 20 jaar leven. Zo leefde er eentje heel zijn leven lang in een dierentuin in San Diego. Deze slang heeft 15 normale
nakomelingen gekregen.