Wie weet nog meer leuke zelf te maken kattenspeeltjes?

Een tijd geleden kreeg ik via GV (dank aan Loenie) de gouden tip om een oude sok met touw te gebruiken als kattenspeeltje. Dit is sindsdien een groot succes. Wie weet zijn er bij GV-ers nog meer briljante ideeën van zelf te maken kattenspeeltjes?
Wat mijn kat leuk vind: iets dat beweegt (touw), iets om in te bijten of vast te pakken met zijn pootjes, iets om achteraan te rennen of naar te springen, zich verstoppen, en iets kapot maken (papier bijvoorbeeld).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

een smith's chipsdoos, daar kan je van de voorkant een mooie klep maken en er zitten rondom gaten in waar poten doorheen gestoken kunnen worden.

Ze vinden het prachtig om zich in zo een doos te verstoppen en je dan "aan te vallen" als je langsloopt. Of als ze erin zitten met een kattenhengel langs de doos gaan, zie je aan alle kanten de poten er doorheen komen.

Weet niet of je meer dan 1 kat hebt maar 2 die samen spelen hebben hier nog meer lol mee.

En als ze moe zijn kunnen ze heerlijk in de doos in slaap vallen, vooral als je er een kleedje in legt.
Aponi
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo, je staat op 100 :) +
Aponi
13 jaar geleden
Dank je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel goed, maar wat is dat voor een doos? Ik eet namelijk nooit chips, dus ik ken deze niet . Koop ik die in de supermarkt?
Aponi
13 jaar geleden
Ze liggen vaak bij de lege dozen in de supermarkt, na het bijvullen van de vakken. Gewoon een grote doos waar de zakken chips in hebben gezeten. Alleen de smith's dozen hebben een soort perforatie rand aan de zijkant. (zorg dus wel dat je een complete hebt). Als je die aan de bovenkant versterkt met plakband en aan de zijkant los maakt heb je een doos met een klep aan de zijkant. Soms vraag ik er wel eens gewoon 1 als ik toch zie dat ze aan het bijvullen zijn want uiteindelijk worden ze hier gesloopt. Wat ze trouwens ook prachtig vinden zijn bananendozen met zo een gleuf aan de bovenkant. Moet je even bij de groenteafdeling vragen.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou geen dozen gebruiken waar bananen in hebben gezeten, ivm eventuele resten van bestrijdingsmiddelen.

Andere antwoorden (12)

Klein balletje (bolletje touw?) met wat veertjes er in aan een touwtje & stokje, wat je in rondjes over de grond kan draaien.

knikkers (Als je een houtenvloer hebt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pingpongballetje met een belletje of kraaltje erin.
Knip een kleine opening in het balletje en stop daar iets in wat geluid kan maken. En dan maar rollen.

Je kunt het balletje ook in een klein pluche beest stoppen, dan is hij nog extra zacht.

Toegevoegd na 10 minuten:
Persoonlijk vind ik deze erg leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat kon zich altijd prima vermaken met een balletje gemaakt van alluminiumfolie.
Het is heel licht, het rolt, de nagels kunnen erin dus kan de kat het ook omhoog gooien.
Niet te zwaar aandrukken, gewoon een licht propje/balletje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is lachen!
Ze vliegen de hele kamer door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iris en Lautje, bedankt.
de herfst komt er aan, de tijd dat je de speeltjes van straat kan rapen.
op het moment zijn ze druk in de weer met wat hazelaartjes.
straks komen de eikels, ook leuk!
ook kastanjes zijn in trek, maar maken wel veel herrie.

verder laat ik ze flink rennen achter een veter waar ik een bosje veren aan heb gebonden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste lijkt me een goed idee, ga ik proberen! +
Gooi wat kattesnoepjes in een plastic boodschappentas van de supermarkt. veel katten zijn gek op plastic, snoepjes en kleine ruimtes. De mijne in ieder geval wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ouderwets bolletje breiwol is misschien nog wel het meest bekende kattenspeeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak voor me katten altijd speeltjes van de verrassingsei voor kinderen.ik doe hier rijst of macaroni in en doe ze terug dicht Hier is dat echt een succes.

Toegevoegd na 1 uur:
je kunt ook een knikker/balletje in een schoen doen zijn ze ook even zoet mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die wuppen van de AH bij het wk en dan het liefst de oranje of rode, als je die toevallig nog hebt dan kun je er een simpel touwtje aan vastbinden en klaar is kees.
wat iemand anders ook al vermelde hierboven is en balletje (met belletje eraan) is al vermeld maar nogmaals dat idee werkt goed
waar je op moet letten is dat het een geluidje maakt(belletje bijv) dat het beweegbaar is een balletje rolt dus als ze daar tegen aan slaan dan kunnen ze daar weer achteraan rennen zonder dat je er iets voor hoeft te doen.
en probeer iets met een zachtestof waarin ze kunnen bijten en hun nagels in kunnen zetten.
daarnaast zie je katten vaak ruiken aan "gedragen sokken of schoenen" dus wellicht kun je er met een spraai iets "mufs" op spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak wel eens 'freak-out' balletjes van een vierkant lapje stof (20x20cm), doe daar een klein beetje valeriaan thee (of watjes met iets valeriaantinctuur) en dat knoop ik goed dicht zodat er een balletje van ongeveer 3 a 4 cm in zit. Leuk lintje erom en de losse hoekjes van de stof knip ik in tot strookjes van ongeveer een centimeter breed.
Sommige katten reageren er heel positief op, de mijne is er gek op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn katten is dol op iets wat ze maar heel soms, en alleen in de gang: aan de rol gaan.
Ik leg dan een rol wc-papier neer, en seconden later wordt die aangevallen, en even later ligt de kat op haar zij, rol met de voorpoten in de houdgreep en met de achterpoten trapt ze tegen de rol, zodat je snippers overal heen vliegen, en dat moet allemaal geïnspecteerd worden natuurlijk.
Ze gaat door tot de rol leeg is,het lege rolletje is dan niet interessant meer, en vervolgens mag ik alle 'sneeuw' opvegen.
Ontdekt toen ik ooit een wc-rol op een bereikbare plek liet staan toen ik even niet thuis was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eierdoosje vullen met brokjes, een paar gaatjes erin en ophangen. Ze moeten er dan met een pootje tegenaan slaan om de brokjes eruit te krijgen. Je kan ook van wc rollen een toren maken. Deze goed klem zetten en er wat brokjes in liggen. Snackmuur voor katten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee, ga ik proberen!
Wat heb je nodig: gedroogd kattenkruid, papier, schaar, een stukje vilt, watten, naald en draad en een stiftje. Stappen: 1. teken op het papier een vis. De vis moet ongeveer 10 cm lang en 5 cm breed zijn. (maak de staart van de vis niet te dun) 2. Speld je getekende en uitgeknipte vis op een stukje vilt. Knip de vorm van je vis zorgvuldig 2x uit. speld de twee delen op elkaar. 3. Naai de randen met kleine steekjes op elkaar. Laat onderaan een stuk open 'voor' het opvullen. 4. Duw een prop watten in de vis. Doe er wat kattenkruid bij, nog een plukje watten, en naai de opening dicht. 5. Teken er met een stiftje oogjes op.
Tip: Hoe droog ik het kattenkruid??? Bind wat kattenkruid bij elkaar en doe het ondersteboven in een papieren zak. Zet de zak op een warm, droog plekje. (na een week is het kattenkruid droog) Wanneer de blaadjes uit elkaar vallen in je hand kun je ze gebruiken als vulling voor het kattenspeeltje. GROETJES AAN DE KAT!!!

Toegevoegd na 1 dag:
En nog een touwtje eraan is ook altijd leuk!