Kan het kwaad als je je kat elke keer ander voer geeft voor afwisseling of kun je beter bij 1 merk blijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

ik ben verbaasd over de antwoorden hier.

Een kat kan je het beste de zelfde maatijden geven ( van het zelfde merk) afwisseling van die smaak is wel okey.

Katten hebben herle gevoellige darmen en bij het geven elke keer van verschillende merken,kunnen ze behoorlijk aan de diarree komen wat gauw kan leidden tot uitdroging.

Blijf gewoon bij 1 merk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, afwisseling is juist heel goed.
Jij eet toch ook niet elke dag hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je afwisselend eten geeft wordt je kat niet eenkennig wat betreft merk
ik ken katten die niks anders eten omdat ze een bepaald merk gewend zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan helemaal geen kwaad, afwisseling is juist goed en zo zullen ze ook minder snel hun neus op halen voor ander voer.

mijn katten blijven wel bij hetzelfde merk maar wisselen daarin in de verscheidene soorten/smaken die er weer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, mijn kat kreeg altijd de blikjes die in de aanbieding waren, geen probleem zolang het geen vis was, want dat liet hij staan Van welk merk dan ook. Sommige beesten gaan toch op hun baas lijken ;)
13 jaar geleden
Zolang het maar kwaliteitsvoer is (het meeste kattenvoer in de supermarkt is dat trouwens niet) is er niets mis met afwisseling.

Wat je ook kunt doen voor de afwisseling: geef je kat eens vers rauw vlees!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen onze kat nog jong was, lustte hij alleen 'Felix'.
Ik kocht alleen dus dit voer want voor iets anders haalde hij zijn neus op en liep weg. Op gegeven moment had hij niergruis en volgens de dierenarts kwam dit door altijd hetzelfde voer. In een ander merk zitten nl. weer andere bestanddelen en variatie is daarom alleeen al goed. Hij eet nu van alles, behalve kittekat en het allerlekkerst vindt hij gourmet, maar dit is me eigenlijk te duur. Hij vindt Whiskas ook lekker maar alleen als het blikje vers opengemaakt is. Bij het laatste restje doe ik dan een heel klein beetje gourmet en dit meng ik er goed doorheen. Zodra hij de geur hiervan ruikt, eet hij alles ook weer op.
Ja, zelfs een kat kan je belazeren1

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik weet niet wat hij in de vrije natuur nog zoal vangt, want dan zie ik weer een muis waar hij mee aan het spelen is, of een kikker of een vogeltje. Er zijn hier bij de duinen veel muizen en hij is in de hele straat een graag geziene gast om eens een kijkje in de kelders te nemen. Hij heeft zo alle buurtjes al bezocht en van hun muizen af geholpen. Hij is nu een senior, maar nooit ziek en ik heb al gauw, nadat ik het advies kreeg van de dierenarts na zijn blaasgruis om van dat speciale dure droogvoer van de dierenarts te kopen,weer gewoon supermarkt brokjes gekocht, maar dan niet steeds dezelfde. Hij vindt nu de seniorbrokjes van whiskas erg lekker en zodra hij die gegeten heeft, springt hij op de vensterbank om uit de glazen schaal met drijfkaarjes te drinken want dat water is niet elke dag ververst en dit vindt hij het lekkerst. Hij ziet er goed slank uit, met glanzende vacht en is nog steeds speels en dartel onlangs zijn hoge leeftijd. Ik koop echt niet dat dure voer voor hem, dit is bij zijn luxe buitenleven niet nodig en `s avonds is hij graag weer binnen en slaapt bij mijn zoon, want het is zijn maatje.
amc
13 jaar geleden
Het steeds afwisselen van ander voer is helemaal niet zo goed. Niet alle katten maar een heleboel krijgen darmklachten, diarree, gaan braken.
Als ik hier wel eens van voer verander dan doe ik dat ook langzaam. Eerst het oude en het nieuwe voer mengen en dan langzaamaan steeds meer van het nieuwe voer. Anders zijn er zeker 2 of 3 die aan de diarree gaan.

Als je ook blikvoer geeft kan je wel van hetzelfde merk eens een ander smaakje geven, dat zal weinig uitmaken.
Aponi
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het hangt helemaal van de kat af.
Ik heb katten gekend die altijd hetzelfde wilden eten (en dan eens per jaar ineens besloten dat ze het niet meer bliefden, kocht je nieuw voer, wilden ze een dag later ineens weer alleen en uitsluitend het oude voer, zucht).
De katten die ik nu heb, krijgen regelmatig ander voer en lijken dat te waarderen. Soms koop ik een merk dat niet gewaardeerd wordt, dat koop ik dan niet nog eens.

Dus je kunt het uitproberen, of je kat afwisseling waardeert merk je snel genoeg. Even in de gaten houden of het dier er niet raar op reageert (diarree bijvoorbeeld), als dat allemaal goed gaat heb je in elk geval weer een merk erbij dat je kunt voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag hetzelfde eten is ook niet lekker maar hij gaat wel aan de schijterij, dus moet je er wel op letten maar voor zo een beestje is steeds wat anders ook lekker natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten hebben in het wild ook niet elke dag ander voer. Het is of muis of vogel. Afwisselen is helemaal niet zo goed voor ze. katten hebben een zeer gevoelige maag en darmstelsel. Als je steeds overstapt op ander voer heb je kans dat ze veel gaan braken of diaree krijgen. Je kan de katten beter dus niet te veel verschillende merken geven. Kies een goed merk uit en varieer daarin met smaken. De samentelling is dan vaak wel hetzelfde, alleen de afkomst van het vlees is anders (vis, kip).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wissel niet vaak van voer, maar geef m'n katten wel gevarieerd te eten.
in de ochtend ontbijten ze met kuiken, en in de middag krijgen ze vlees (kip, sucadelap, lamshart, soepvlees, muis) of een enkele keer vis, yoghurt of een geklutst ei.
brokken staan er de hele dag door, en af en toe krijgen ze natvoer.
zo worden ze niet eenkennig met een bepaald merk, en eten ze toch gevarieerd.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft echt niet bij 1 merk te blijven Een kat is geen auto die slechts 1 brandstofsoort lust, ook een kat houdt van variatie. Dat doet een kat in het wild ook: muizen, jonge konijnen, maar soms ook insecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kikkers, vogeltjes, libellen,
Ik lees hier dat mensen zeggen dat katten aan de diarree gaan als ze verschillende merken kattenvoer krijgen!!
Ik heb daar met onze kat van 10 nog nooit problemen mee gehad.
Zei krijgt 2x daags blik voer, of te wel zakjes, van verschillende merken. Brokjes staan er altijd zodat ze die kan pakken wanneer ze wil!
Ik heb kittenbrokken gemend met ook brokjes van andere merken, in een groot blik gedaan, en daar vul ik haar bakje mee. De kittenbrokjes omdat die wat vettig zijn en ze wat minder eet met dit warme weer zodat ze toch haar gewicht behoud, dat is overigens op advies van een dierenarts.
Het natvoer geef ik niet te veel omdat ze dat anders toch niet helemaal op eet in een x en wat ze laat staan hoeft ze niet meer! Soms meng ik dat met een beetje water, zodat ze toch voldoende vocht binnen krijgt.
Ik heb een goede gezonde kat die dus verschillende merken eet!