Hoe leer ik dit gedrag af bij mijn tamme vogel?

Heb een leuke tamme agapornis (al 5 jaar) die een beetje maf is... hij is namelijk nogal oversext... niet op vrouwtjesagapornisen, nee op mij. De enige die hij als partner wil zien is mij... kokhalzen, eten ophalen, braken, rijden, best irritant. Heb in de afgelopen jaren diverse keren een vrouwtje aangeschaft, zowel tamme als minder tamme, in de hoop dat hij zijn gedrag bij een vrouwtje gaat laten zien, echter toont hij geen interesse, wat ik ook probeer. Zelfs een paar weken ergens anders heengebracht... nee hoor, mijnheer is nog steeds verzot op zn bazinnetje.
Ben heel gek met het beestje en hij heeft ook zijn rustigere uurtjes dat hij gewoon lekker bij me zit of door het huis heen vliegt en wandelt. Maar het overgrote deel van de dag is hij toch bezig met één ding: baasje bekoren door braken, kokhalzen en rijgedrag.
Niet alleen in de zomer... ook in de winter... gewoon altijd. Is best irritant zo'n kokhalzend vogeltje die zich suf rijdt.. al kap ik dat rijden regelmatig af. .

Is dit gedrag af te leren? En zo ja, hoe? Het is een echte mensenvogel... andere vogels interesseren hem niet, die bijt hij, jaagt hij op of negeert ze. Een vrouwtje, een nestje, een vlucht volierevogels... nope, geen zin.
Heeft iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hij heet Porny?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe nee hij heet geen porny :P
en nee, ik kreeg hem toen hij al een jaar of 4 was... hij was redelijk tam, maar nu nog veel tammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en laten gaan... het is zo smerig joh steeds die uitgekotste zaadjes op mn arm en in mn nek... het is gewoon een obsessie lijkt het wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi geen idee... als er een rechtssysteem zou bestaan daar zou er wellicht een wet over zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha die is maar iets groter dan mijn agapornis :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijk mij een leuke vogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat issie ook hoor :) alleen moet hij zn grenzen kennen in het oversexte gedrag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een weekje per jaar is nog te overzien... maar 365 dagen per jaar wordt me wat te gek, vandaar ook mijn vraag. Die van mij bijt ook naar anderen hoor soms, als mn partner me een kus geeft ofzo... hap naar zijn neus. Jaloers beesie haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja... misschien is dat het probleem wel ;) weet wel dat mijn ouders voorheen filternet hadden... ze konden mijn website niet openen over agaPORNissen... dus misschien heb je een beetje gelijk... :)
Rieneke1
13 jaar geleden
@vlinder, neem eens contact op met tinley, die leiden gedragstherapeuten op voor papegaaien.
wellicht hebben die advies voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is verkeerd...
....geprogrammeerd!
Nee, weet geen oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke rieneke, tnx voor de tip :)

Antwoorden (4)

Castreren, hoe beestachtig de maatregel ook is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zouden ze dat doen bij vogels??? nooit van gehoord... en denk ook niet dat ik dat zou overwegen hoor...
Ivana
13 jaar geleden
Kan helemaal niet bij vogels....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit gehoord van een kapoentje?
Ivana
13 jaar geleden
Ja, we hebben het hier wel over een vogel van 12 cm groot.
Nee, dit krijg je er niet meer uit. Deze vogel is op mensen ingeprent en dat zal zijn hele leven niet anders worden.
Ze zijn trouw aan de eenmaal uitgekozen partner en door je intense contact met deze vogel ben jij zijn partner en dat zal je eeuwig blijven.

Als je er niet langer van gediend bent, moet je hem wegdoen om het te doorbreken. Maar zelfs dan zal hij geen nieuwe verbintenis aangaan met zijn eigen soort. Hij is dus letterlijk verknipt, maar de mens is in dit geval de oorzaak.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij ziet mij echt als partner ja, dat is wel duidelijk... heb ook tamme vrouwtjes gehad, maar die hadden dat nooit zo erg. Ik ga hem zeker niet wegdoen... ben te gek met het beesje. En op zich is het niet erg dattie gehecht aan me is... als tie dat gekots maar achterwege zou laten, dat zou al stukken frisser zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Dat kokhalzen is voer opgeven voor zijn geliefde, daarmee maakt hij je het hof. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat wist ik :) ben er ook erg blij mee haha. Nee, vind het maar vies steeds, hij maakt er ook zulke vieze geluidjes bij. En een vogel die urenlang vieze geluiden maakt naast je oor, of je nek, armen of kleding onder spuugt... bah! Maar verders istie best lief hoor :)
Ivana
13 jaar geleden
Ik had een agapornis personata die hetzelfde deed. Later heb ik ze nog gefokt, maar met "mijn minnaar" lukte dat niet. Die wilde zeker dat ik op eieren ging zitten. Nou mooi niet!
Geef de vogel wilgentakken. Daar kunnen agaporniden uren mee zoet zijn. Heb jij even rust!

Probeer eens een spiegeltje in zijn kooi. Misschien dat hij dan daar tegen gaat kokhalzen (voeren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gedrag is algemeen bekend, agaporno wordt het ook wel genoemd. (geen grap)Wij hadden een papegaai die dat gedrag vertoonde. Vogels prenten inderdaad gedrag in sinds de geboorte. Het eerste dat een vogel ziet als hij uit het ei komt is direct de moeder. Het zou kunnen dat de agapornis de mens als eerste heeft gezien en met de hand is opgevoed. Wellicht helpt het om een tweede agapornis eerst naast de kooi te plaatsen in een andere kooi. Kijken hoe hij reageert op de soortgenoot. Dan zou hij de interesse voor jou kunnen verliezen en zich op de soortgenoot gaan richten.