Hoe kan het dat je bij nat en regenachtig weer sommige huisdieren veel erger kan ruiken?

Ik kan niet spreken voor alle huisdieren, maar ik noem het altijd "natte hond geur". Normaal ruik ik mijn katten nooit, maar met regenachtig weer lijkt het wel of ik ze overal ruik, ook in vertrekken waar ze zelden of nooit komen, laat staan als ze nat zijn geweest.

Ruikt alles met regenachtig weer nu naar natte hond/kat, of ruiken natte honden/katten nu naar regenachtig weer?

En hoe kan het dat ik nu hun mandje en slaapplekken zoveel erger vindt ruiken (zeg maar gerust: stinken)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het bij slecht weer vochtiger wordt in je huis. En doordat het zo vochtig is ga je denk ik het vuil in de vacht van de kat beter ruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad! Bij regen stinken dieren veel erger. Dat komt door het vocht, wat ook in huis erger is dan met regen. Hierdoor blijft de geur beter hangen. Toch goed luchten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft echt te maken met het vocht in de lucht. Natte dingen ruik je nu eenmaal beter (verdampen en verspreiden dus meer ' geurmoleculen' dan droge, en dat geldt ook voor je huisdieren. Als er vele vocht in de lucht zit (en dat zit er nu eenmaal bij regen), verdampt dat vocht op de natte huid en neemt geurstoffen mee de lucht in, die je neus kunnen bereiken. En die geur stijgt nu ook makkelijker op het uit - normaliter drogere - mandje. Zeker als het dier er met de relatief vochtigere vacht in heeft liggen slapen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Overigns, je geeft aan je katten of honden normaal gesproken nooit te ruiken, maar dat is ook omdat je er aan gewend bent. Een buitenstaander (die zelf geen dieren heeft) ruikt ongetwijfeld ook bij droog weer dat er dieren in het huis lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ook je toevoeging is waar. Dat heb ik zelf ook al meermalen bij anderen gehad.
Ik heb er nooit op gelet dat ze dan heviger ruiken.
Wat ik wel weet dat bij vochtig weer het huis hevig naar de honden of katten kan rieken ...veel meer dan bij droog weer