Wie heeft ervaring met kooiker honden?

Waar moet je extra opletten bij het opvoeden van een kooiker hond?
Wat is belangrijk bij de aanschaf van een kooiker hond?
Ik lees dat een kooiker hond o.a. makkelijk de 'leider' wordt in huis als er geen duidelijke leider is. Is dit algemeen voor alle kooiker honden of hangt dit ook weer van karakter af per hond? (Ik weet niet hoe sterk dit in het ras zelf zit)

Zijn er verder dingen die specifiek 'handig' zijn om te weten over kooiker honden?

Graag alleen eigen ervaring van mensen die zelf kooiker honden hebben. Alle informatie over kooiker honden op internet heb ik ondertussen al (te) vaak gelezen ;)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

De kooikerhond is absoluut geen allemansvriend. Je moet dus zorgen dat je een al voor de 8 weken gesocialiseerde pup krijgt.

Ook met kinderen gaat hij argwanend om als je hem niet heel goed socialiseert op kinderen voordat hij/zij 14 weken is. Dat betekent dus dat je moet zorgen dat de hond meerdere kinderen van nabij meemaakt en wel in verschillende leeftijdsfasen.
Omdat kinderen de hondencode niet kennen, moet je goed weten hoe kinderen met honden moeten omgaan, wil er geen fout insluipen:
De hond moet altijd naar het kind toekomen.
Het kind mag de hond niet benaderen op zijn rustplaats of bij zijn eten.
Laat een kind tot 12 jaar nooit alleen met een hond, ook niet voor even. Niet alleen kan de hond het kind kwaad doen, het kan evengoed andersom.
Laat de hond altijd eerst ruiken aan het gesloten handje van het kind. Laat het kind niet over de hond heen hangen, dat is bedreigend. Om de band tussen kind en hond te optimaliseren, mag het kind daarna een kleine versnapering aan de hond geven.
Laat kinderen niet gillen noch hard weglopen. Laat ook het hondje niet door kinderen opjagen. Leer ze, ook de eenmalig voorbijkomende kinderen, dat een hond recht op rust heeft als hij op zijn eigen plaats ligt of daar is afgelegd.

Ook het contact met volwassenen moet volgens deze richtlijnen verlopen. Ga daarbij bij een pup op de hurken zitten. Spreek met zachte stem, want een kooiker is zeer gevoelig voor harde geluiden en geschreeuwde commando's.

En denk erom, dat een kooiker alles met zijn bek regelt, dus bij een slechte en onvoldoende socialisatie of te weinig beweging/werk, zal je dat ook merken.

Maar een goed opgevoede en stabiele kooiker, die krijgt waar hij/zij recht op heeft, is een lust voor het oog en een feest om mee te leven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even over dat leiderschap: omdat een kooiker zelfstandig moet kunnen functioneren bij zijn werk in de eendenkooi, neemt hij zijn eigen beslissingen als hij geen leiding heeft. Dat zie je bij alle rassen die voor een zelfstandige functie zijn gefokt. Dit zie je dus bij waak en verdedigingshonden, bij kuddebewakers en ook bij kooikers. Het zit dus ingefokt in het ras. Dat is geen probleem als je je als leider gedraagt.

Mocht dit je eerste hond zijn (ook bij je tweede en derde) ga dan zeker naar een goede puppycursus. Je leert zelf ontzettend veel en de hond wordt goed gesocialiseerd op andere honden in verschillende grootte en kleur.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mijn buren hebben er jaren een gehad
het zijn echt gezelschapdieren
en zijn gek op kinderen en op zwemmen
ze hebben wel veel beweging nodig dus een wandeling tot aan de lantaarnpaal zal hij je niet in dank afnemen