Hoe komt het dat mijn hond altijd aan de diarree raakt bij het fietsen?

Beetje rare vraag misschien... maar mijn hond vindt het prachtig om naast de fiets mee te rennen door het park... echter raakt hij altijd aan de diarree onder het rennen... doordat hij dus steeds moet poepen (waterig) is de lol er snel vanaf voor hem en mij. Waardoor ontstaat deze diarree? En waarom alleen naast de fiets? Hij rent wel vaker een tijdje rond...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de hond kunnen laten fietsen en jij dan er naast rennen. Misschien dat dan de situatie verbetert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol, samen hardlopen doen we wel eens, is al lastig genoeg om m dan bij te houden, laat staan alstie fietst ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voer je hem voor het fietsen? Beter is als je het fietsen doet voordat je eten geeft. Ik geef 's ochtends en 's avonds eten en fiets vóór het eten 's avonds. Dan is de maag en darmen dus helemaal leeg.

Het beste antwoord

Honden hebben veel kortere darmen dan een mens. Het voedsel passeert de darmen dan ook veel sneller. Wanneer hij rent dan wordt zijn spijsvertering versnelt en moet hij snel poepen. Het voedsel is dan nog niet volledig verwerkt, vandaar diarree.

Daarnaast kan het zijn dat hij van nature een gevoelige darmstelsel heeft.
Je zou kunnen proberen of het beter wordt als je overstapt van brokken naar rauw vlees. De meeste honden reageren hier erg goed op. Bovendien vinden ze het erg lekker, het is tenslotte hun natuurlijke voedsel. Ze poepen veel minder en hun darmen worden minder belast. Er zijn genoeg goede merken die natuurlijk voedsel (in rauwe vorm) voor honden maken. Zelf geef ik mijn hond Carnibest. www.carnibest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Honden zijn net mensen, door veel te bewegen komt de stoelgang goed op gang.
Misschien is het rennen net wat te veel van het goede, met als reactie diarree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een UV test (uithoudingsvermogentest voor honden) lopen ze 20 km, met halverwege een korte pauze van 10 minuten, aan de fiets.
Het lijkt me erg sterk, dat een dergelijke afstand een dusdanige aanslag op het darmstelsel is, dat de hond daarvan aan de diaree gaat.
Als de diaree reeds opkomt tijdens het rennen lijkt mij dat er meer aan de hand is en moet de dierenarts een monster ontlasting nazien op aanwezige bacteriën.

Het kan ook zijn, dat je spreekt over de laatste twee weken. Door de warmte zijn veel honden aan de diaree gegaan. Dit kan zijn doordat ze een slok stilstaand en bedorven water hebben gedronken of mogelijk iets van straat hebben opgenomen dat door de warmte bedorven was.

Aan de fiets lopen, mits goed opgebouwd, is een van de betere trainingen voor de spieren van een hond. Ik denk dat het verstandig is dit verhaal even door te spelen aan je dierenarts en te vragen wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij poept altijd bij de ochtendronde, normale ontlasting. Als ik daarna ga fietsen met hem (of wanneer ook op de dag) krijgt hij onder het rennen aan de fiets diarree. Hij heeft dan niet uit de vaart of plassen gedronken.
Fiets ik niet, dan heeft hij ook geen diarree. Het is overigens niet alleen met deze warmte, ook in de winter had hij daar last van.
Ivana
13 jaar geleden
Toch maar naar de dierenarts dan. Hij heeft vast ergens een ontsteking. Hoeft niet erg te zijn, maar juist dat onregelmatige kan daar op duiden.
Ivana
13 jaar geleden
Vlinderr, let er wel op dat de hond in draf loopt en nooit in galop. Dat laatste is erg belastend voor zijn skelet (en misschien ook niet goed voor zijn darmen, omdat de beweging totaal anders is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens in de gaten houden ja...