Wat doet een kat die niet door de brandweer uit de boom wordt geredt?

Je hoort regelmatig dat de brandweer uitrukt om een kat uit een boom te halen. Maar wat gebeurt er als deze dat niet doet? Sterft de kat in de boom of komt hij er toch zelf wel uit.

Toegevoegd na 34 minuten:
Als de kat dan toch vanzelf weer uit de boom komt, waarom wordt er dan zoveel geld uitgegeven om dit door de brandweer te laten doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kat gaat de brandweer aanklagen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brandweer komt ook niet gelijk bij het eerste belletje, daar gaat een paar dagen overheen. Ze wachten dus eerst of hij zelf komt. Als een kat een paar dagen blijft zitten verzwakt en verdroogd hij ( vooral met dit weer) en dan halen ze hem wel uit de boom uit voorzorg.
Meestal komen ze gewoon zelf maar soms heb je bange katjes en deze durven dus echt niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dit is voor iedereen:
Volgens wet veiligheidsregio
Brandweer moet komen (dier in nood)!
PUNT

Het beste antwoord

Een kat in nood maakt rare sprongen! Hoe waar is dat spreekwoord. Bij mij in de straat woont ook een kat die, zo lijkt het wel, het erom doet. Klimt in het hoogste topje van de boom en begint dan klagelijk te miauwen. Hij/zij ziet dan waarschijnlijk een vogeltje, volgt zijn/haar instinct en vliegt de boom in. Dan, oeps, vogeltje weg en wat nu, hoe kom ik hier weer uit? Mensen stromen toe; "ach wat zielig" de kat wordt dan echt dramatisch en kruipt met angstige blik/houding nog verder weg en de mensen zeggen : "snel, bel de brandweer, straks valt ie" en ja hoor, binnen de kortste keren komt de hoogwerker met een paar mannen in vol ornaat ( zo zijn de regels) en het bakje van de hoogwerker gaat langzaam omhoog, met redder incluis, de mensen houden in ademloze spanning alles in de gaten.... en de kat kruipt nog hoger als het bakje hoger komt, tot hij/zij denkt: "zo is het wel genoeg" dan roetsj, floetsj, vliegt hij/zij door een wirwar van takken naar beneden en rent hard weg. Katten komen echt wel uit de boom, misschien niet direct, ze kunnen wel voor het eerst zo hoog geklommen zijn ( alles heeft een eerste keer) dan zijn ze geschrokken en durven in het begin niet zo goed, maar uiteindlijk komen ze altijd weer op hun pootjes terecht.

Toegevoegd na 7 minuten:
We zijn nu eenmaal verplicht een dier in nood te helpen en op dat moment lijkt het dier ook in nood te zijn. Er zijn nu eenmaal regels dat de brandweer bij uitrukken de auto met een vast aantal mensen in vol ornaat bezet moet hebben en dit kost geld. Ze zijn er nu eindelijk achter dat een kat in de boom geen heel team nodig heeft en dat dat ook met minder mankracht kan. Vandaar dat ze bezig zijn deze regels aan te passen zodat het goedkoper wordt een kat uit de boom te halen. Misschien is dat op dit moment al in werking getreden. Ze zijn nu eenmaal dienstverlenend en moeten komen als hun hulp gevraagd wordt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Meestal komen ze er zelf uit.

Zo niet dan zal hij uit eindelijk verzwakken en op een gegeven ogenblik vanzelf naar beneden vallen. Dit zal wel een paar dagen duren, een kat heeft ook zijn reserves.

Maar meestal komen ze zelf gewoon de boom uit en zitten ze daar prima, alleen als er mensen onder de boom gaan staan hem hem gaan roepen zal hij natuurlijk nooit uit zijn eigen de boom uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waar staat dat? 48 uur regel?
Ik neem een wetsartikel voor je: wet veiligheidsregio ik check stukje dieren, succes ermee. Wat je opnoemt is een suggestie van de brandweer en een brandweer is verplicht om te komen bij nood!
Hoe dan ook, hij komt vanzelf een keer naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die komt gewoon de boom uit.

Het hele idee dat je een kat uit de boom moet halen is natuurlijk een beetje vreemd. Die beestjes klimmen er zo weer uit, alleen verassen ze zichzelf soms als ze snel hoog in een boom klimmen en weten dan 'van angst' even niet hoe ze er weer uit moeten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij komt idd gewoon vanzelf weer uit de boom. meestal vinden ze dit eng, maar een kat komt altijd om hun pootjes terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het je reinste kolder dat de brandweer uitrukt voor zulke gevallen, iedere kat die in een boom weet te klimmen, weet daar ook echt wel weer uit te komen.
Kan misschien even duren, maar hij komt absoluut naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de regel is dat de brandweer pas na 48 uur in actie komt.
dit omdat tegen die tijd verreweg de meeste katten zichzelf in veiligheid hebben kunnen brengen.
ook is het beter te wachten tot de kat zichzelf redt, omdat ze vaak bij het naderen van de hoogwerker in paniek raken, springen, en gewond kunnen raken.
bij extreme weersomstandigheden wordt wel afgeweken van deze regel, en eerder een reddingsactie op touw gezet.
brandweermannen halen niet alleen katten van daken en uit bomen, maar assisteren desgevraagd ook de dierenambulance, wanneer een boot of hoogwerker noodzakelijk is.
het is een van hun taken, en het is zeker niet zo dat dit enorme kosten met zich meebrengt.
de brandweerlui zitten sowieso klaar op de kazerne, en vinden dit vaak een leuke onderbreking.

de enkele kat die in het buitengebied onopgemerkt in de problemen raakt, zal zichzelf moeten oppeppen toch naar beneden te klimmen, en dat gaat hij ook doen vroeg of laat.
er worden gelukkig geen kattenskeletjes in de bomen gevonden :)
Rieneke1
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
In onze gemeente wachten ze geen 48 uur. Ik denk dat dit geen algemene regel is, maar een gemeentebepaling.
Wanneer nood aan de man is, zijn ze er. Mijn man was jarenlang brandweerman dus vandaar dat ik dit durf te stellen. De kazerne hier is maar bemand met een paar beroepskrachten, de meesten zijn vrijwilligers. Vandaar dat het in onze gemeente welkom is dat van het x aantal
brandweermannen dat bij een uitruk aanwezig moest zijn op de wagen, bij dit soort gevallen, nu minder mannen mee moeten dan was voorgeschreven. Vrijwilligers moeten ook betaald worden nl. Voor onze gemeente is dat ook weer een besparing.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor de aanvulling :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons kost uitrukken van de brandweer 450 euro per keer
Rieneke1
13 jaar geleden
@pokemon, in feite zijn ze toch alleen de benzinekosten kwijt?
hun loon ontvangen ze toch wel, of ze nu uitrukken of op de kazerne zitten?
of begrijp ik je verkeerd?
ik praat nu over de professionele brandweer, wellicht doel jij op de vrijwillige?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoe ze die kosten berekenen
maar bij ons staat iedere week in de krant hoeveel kosten er de afgelopen week gemaakt zijn wegens vandalisme, en een keer uitrukken van de brandweer is altijd 450 euro ik denk dat ze hopen dat het vandalisme minder wordt als ze zien hoe duur een vernield bushokje is, maar ik denk niet dat dat helpt. ik geloof trouwens dat wij vrijwillige brandweer hebben. hoewel er ook dan wel een paar beroeps tussen zullen zitten
Het niet uit de boom durven komen houdt verband met de stand van de nagels. De kromming is bij het inklimmen dienstbaar, maar bij het naar beneden gaan kunnen ze er niet mee remmen.

Klimt een kat nu hoger en hoger, mede door het opjagen door roepende mensen en redders, dan wordt het afdalen steeds moeilijker.

Een jonge kat die met kleine stukjes gewend is een boom te beklimmen en dit iedere dag een metertje hoger doet, weet dat het omlaag gaan een andere techniek vereist.

Ze zijn dus bang, niet om de hoogte, maar om de onmogelijkheid de nagels op de zelfde manier te kunnen benutten als bij het klimmen. Vroeg of laat proberen ze dus hoe het wel moet, als ze maar genoeg honger of dorst hebben zullen ze aan de afdaling beginnen.

De kat die er iedere keer wordt uitgehaald, zal die kunst dus niet machtig worden.
Ivana