Waarom snuffelen honden in je kruis? En waarom zeggen de baasjes daar niets van?

Soms kom ik een hond tegen in mijn straat en dan geef ik hem even een aai en dan voordat ik het doorheb snuffelt de hond naar mijn kruis!

13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat als een vrouw ongesteld is dat ze dat dan ook direct door hebben en dan ook gaan snuffelen daar.

Het beste antwoord

Een van de meest geurige plaatsen van het menselijk lichaam, ja! ook als je elke dag jezelf daar wast :) Ze ruiken veel beter dan de mens, en middels de geur op te nemen, identificeert de hond jou.

Het snuffelen van de grond en de achterkant van een andere hond of kop hoort bij de communicatie van een hond, als hij de grond snuffelt dan verkent hij de territoria en ruikt ook eventuele partners via de urine. Door te snuffelen aan de geslachtsdelen van zowel hond als mens identificeert hij het geslacht en andere voor de hond belangrijke informatie.

Ik leer het mijn honden meteen af, alhoewel het tegen natuurlijk is voor de hond, maar dan gelden de fatsoensnormen. Je laat een hond niet in iemands kruis ruiken. Als een hond dit wel doet, zou je vriendelijk zijn baasje aan kunnen spreken op diens gedrag.

Zou in het geval van mijn hond, Mastino Napoletano, meteen betekenen dat het mannelijk/vrouwelijk lijdend voorwerp, minimaal een schone broek moet aantrekken :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn honden (4) springen tegen niemand op, als kinderen vragen of ze mogen aaien, laat ik ze eerst rustig zitten, zijn de kinderen echt ukkepukkies dan laat ik de hond eerst afliggen. Het is heel eenvoudig aan te leren op een heel rustige manier, niet met drukke gebaren, gewoon met een rustige stem. Belonen ( koekjes, hapjes ) ben ik eigenlijk geen fan van, de beloning zit meer in een flinke aai over hun kop of een paar lieve klapjes op hun flanken.
Ik wist dat ook net meteen hoor, bedoel ik heb denk ik ook best eens een hond niet goed opgevoed in het verleden. Maar sedert een jaar of 20 ga ik met elke nieuwe hond naar een cursus, beginnend met een puppycursus, daarna gehoorzaamheid I en II. Wekelijks laad ik de honden in de wagen, naar de kynologenclub, en daarna een paar uurtjes uitwaaien op het strand in IJmuiden. Oh ja, ik zondig daar door een lekkerbekkie of twee met ze te delen :)))

Andere antwoorden (4)

Midas Dekkers zei het als volgt: "Honden begroeten elkaar bij de achterdeur, katten begroeten elkaar bij de voordeur."
Met andere woorden: honden ruiken aan elkaars kruis of kont, katten besnuffelen elkaars neus.
Het zou fijn zijn als hondenbaasjes ermee rekening zouden houden dat niet alle mensen vandat gesnuffel gediend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een hond een aai geeft roept dat vragen op. Een hond geneert zich niet om dan even te ruiken wie hij voor zich heeft. Als baas van een hond vind ik dat ook niet echt leuk. Dan doe ik meestal of ik het niet ziet. Dit is dus de andere kant van de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De honden herkennen de geuren van honden met de plas.. dus ruiken ze het ook van mensen zoals van honden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de hond wild weten dat je een hij/zij bent