Kan een kat echt met je praten (op zijn manier)?

We hebben zo'n maffe kat, wanneer die thuiskomt (hij blijft altijd op eigen erf) dan mauwt hij altijd net alsof hij ons wil begroeten. Wanneer we dan wat tegen hem zeggen, bijv. 'Hoi, ben je er weer?" of "Was het leuk?" , dan is het net of hij hele verhalen tegen ons afsteekt. Het lijkt dan net echt een gesprek over en weer.

Is dit mogelijk, of is hier een andere verklaring voor?

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder hoor je hem overigens haast niet, het is alleen wanneer hij thuiskomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, ja en we hebben er ook echt schik aan, en proberen het 'gesprek' dan ook vaak zolang mogelijk op gang te houden ;-) Dit is overigens wel de eerste kat van ons die dit doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze doet dat ook, en dat is vaak gezellig, maar af en toe ook irritant.
hij kletst echt met elk gesprek mee, en je moet hem antwoorden als je in de kamer bent

Het beste antwoord

Katten hebben een enorm repertoire van geluiden en gedragingen. Toch denk ik dat ze meer zijn ingesteld op onze signalen dan wij op die van hen. Ze passen wat ze zeggen op onze reacties aan, alsof ze ons hebben getraind op bepaalde signalen te reageren. Reageren we positief op een bepaalde miauw, dan gebruiken ze hem weer en door het succes groeit het repertoire voor ons of voor een bep.persoon in huis, naarmate we doorkrijgen wat hij bedoelt. Vaak hebben ze 'woorden'om tegen ons te praten die ze niet gebruiken tegen andere katten of andere mensen. Niet ieder ras is spraakzaam (siamezen en andere oosterse katten zijn bijv. echte kletskousen).
Ook beklemtonen ze anders net als bij onze dialecten. Ik kan bijv. de stem van onze kater direct herkennen, want dat is ook zo`n kletsmajoor! Als ik hem binnenroep zal hij altijd antwoorden en pas dan hoor ik zijn belletje. Als het hem te lang duurde omdat het regende bijv. dan komt hij luid mopperend binnenrennen. Wewewewewe....zo ong. klinkt het dan. Als ik hem dan droogwrijf met een handdoek, protesteert hij eerst, wil dan weglopen maar ik ben sterker en hij geeft zich al gauw gewonnen, hij protesteerd nog maar zachtjes en zijn pretmotortje begint te pruttelen als hij gaat liggen en 'zegt';" ja,nu mijn buik nog". Dan gaat hij naar zijn etensbakje en gaat ervoor zitten en kijkt me aan alsof hij me wil hypnotiseren. Reageer ik niet snel genoeg, gaat hij zitten bellen met zijn halsbelletje ( voor de vogels), gaat dan heftig likken in zijn lege bakje zodat het tegen de muur staat te tikken en als ik dan zeg;'heb je zo`n honger Felix, zal ik je maar wat geven"? antwoordt hij door piepend te gapen en wat te mompelen. Ze hebben zo`n scala van geluiden en als je oplet hoor je moeder poes ook een klein scala van geluidjes aan haar kittens geven om bezorgdheid, begroeting of gevaar uit te drukken. Ook het kitten heeft een eigen noodroep om haar aandacht te trekken. De meeste kattengeluiden zijn voor communicatie van dichtbij, behalve de luidruchtigste van alle kattengeluiden,
de boze kater die andere katers dreigt in zijn territoriumbewaking of de 'verliefde'kater.;)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De kat van mijn ouders doet dat ook.Zolang je geen hoi tegen hem zegt blijft ie net zolang tegen je lullen totdat je het wel doet. Terwijl onze katten dat niet doen. Dus het is wel een vorm van begroeten, maar of het ook een echte conversatie is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij kan dat wel, onze poes deed dat ook altijd en wij vonden dat altijd heel gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten communiceren met elkaar. En dat oa vocaal. Dus ja. Het is zeer goed mogelijk dat je kat bepaalde emoties wil overbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ook! Poes brengt een balletje naar je toe, kijkt me aan en geeft een miauw om je aan te sporen vooral dat balletje te gooien. Maar poes 'praat' ook terug als ik een verhaal ophang. Ik geloof wel dat we dan aan het converseren zijn ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor dat kunnen katten zeker
mijn kat deed t ook

kijk maar even..erg leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die is funny :-) Deze kreeg ik pas van mijn dochter: http://www.youtube.com/watch?v=94WcWy67Kfw Briljant gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja die is ook leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat drinkt altijd uit de vissenbak, maar heeft geen belangstelling voor de goudvissen
de vissen ook niet voor haar
Als mijn man thuis komt van zijn werk roepen wij altijd Halloooo,en dan komt de kat erachteraan met zijn Hallo,het klinkt echt heel helder en hard,en hij doet dat alleen als mijn man thuis komt,zo grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha,mijn kat doet dat ook..het is een apart geluidje wat hij dan maakt,nu,met de keukendeur open hoor ik hem halverwege de keuken en huiskamer al kirren...dan zie ik hem nog niet,maar hoor dat hij er is..erg leuk!
Hij doet het ook s`morgensvroeg bij mijn bed...dan maakt hij mij zo wakker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft een paar maanden geduurd, vóórdat ik alle 'woorden' en 'zinnetjes' van mijn (2e hands)-kat begon te verstaan, maar ze weet precies duidelijk te maken, of ze iets van haar personeel (mij dus...) wíl.
Dit varieert van 'kan je de balkondeur opendoen, beetje sneller graag'' via '' o, ben je daar weer, heb je gezien hoe leeg mijn bakje is?'' tot 'ja, ja, die smoes ken ik al, hoor, van dat kattenbroodjes verdienen', als ze opgetild wordt van de tuinbank en weer eens binnengesloten wordt.

Maar ze zegt volgens mij óók : 'ik vind je best aardig, hoor, voor een mens, dan', en haar purrrr-geluidjes drukken ook meer uit, dan sommige mensen met woorden ooit zouden kunnen....
En als ik haar, na m'n vakantie, afhaal van haar kattenpension, en ze in haar reismand naast me zit, heeft ze luider dan ooit van alles te vertellen in de auto, terwijl ze op de heenweg (óf dierenarts,óf pension) altijd erg moppert : 'shit aan de knikker....en níét leuk'.

Je wordt een goed team met je kat, samen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten communiceren door middel van miauwen (zie bron). Dat doen ze dan meestal omdat ze aajtjes, eten of een knuffel willen. Ook heb ik het idee dat ze, als ze rustig met hun ogen knipperen, bedoelen dat het goed is en goed met ze gaat. Maar dat is alleen mijn idee en nog niet bewezen.