Mijn konijn krabt vaak aan de buitenkant van zijn oren,hierdoor krijgt hij kale plekken ,maar voor de rest zie ik niks vreemds,iemand raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder niets vreemds, behalve die loopneus? Ga inderdaad naar de dierenarts, een gezond dier krabt zichzelf geen kale plekken.

Antwoorden (4)

Dan heb je kans dat tie last heeft van hooimijten. Zorg voor een bezoekje aan de dierenarts, dan krijgt hij/zij een injectie en is het zo over. Of zelf injecteren met Ivomec 10cc (per kilo van het lichaamsgewicht).

Toegevoegd na 54 seconden:
Als het inderdaad hooimijten zijn, heb je kans dat het hok te nat is. Zorg dus dat het droog is en blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan dan oormijt hebben. Dat zijn hele kleine diertjes die van binnen in de oren zitten te bijten. Dat jeukt. Als je in de oren kijkt, zijn ze van binnen meestal vies, vaak met dik, korrelig, roodbruin spul. Het kan ook zijn dat het konijn het niet prettig vindt als je de oren aanraakt, of de oren voelen heet. Dan is de oormijt erger geworden, en dan doet aanraken pijn.

Ook kan hij oorontsteking hebben. Oorontsteking kun je merken aan dat je konijn met de kop schudt of aan de oren krabt.

Ik zou toch even naar de dierenarts gaan voor de zekerheid. Het kan ook gewoon zijn dat je konijn dat gewoon fijn en ontspannend vind, dat had mijn konijn vroeger ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ectoparasieten zijn parasieten die zich uitwendig op een huisdier voordoen, van dierlijke oorsprong, zoals vlooien, teken, luizen, mijten of van plantaardige oorsprong zoals schimmels kunnen het gestel, de huid en de haren van het dier ernstig aantasten. Ze kunnen ziektes, eczeem, jeuk en haaruitval veroorzaken.

Ziektes die ectoparasieten kunnen veroorzaken zijn de vachtmijt bij hond, kat en konijn, de bloedluis bij vogels, de oorschurft van de kat en de echte hondenschurft.

Behalve dat ze overlast kunnen veroorzaken komt het ook voor dat deze ectoparasieten allerlei ziektes op de mens kunnen overdragen.

Schurftmijt

Schurftmijt is nauwelijks met het blote oog zichtbaar, maar de gang die het dier in de huid graaft is zichtbaar als een wit streepje tot enkele millimeters lang. Bij deze gangetjes maar ook elders op de huid ontstaan rode bultjes als uiting van een allergische reactie op de mijt. Dit gaat gepaard met hevige jeuk waardoor dieren zich soms tot bloedens toe gaan krabben.

Gewone schurft wordt veroorzaakt door Sarcoptes scabiei. Deze mijt heeft en levenscyclus van 3 weken die zich afspeelt in de opperhuid van het dier. Ze graaft hierbij tunneltjes en gangetjes in de huid. Daardoor ontstaat heftige jeuk en kan het dier het niet nalaten zich te krabben en in de vacht te bijten.

Vachtmijt

Vachtmijt hoort bij de schurftachtige parasieten en leven op de huid tussen de haren. Ze leven van huidschilfers en zuigen geen bloed. Ze komen niet alleen bij hond en kat voor maar ook bij bijvoorbeeld konijnen en cavia's. Een infectie met vachtmijt kan leiden tot lichte of ernstige schilfering al dan niet gepaard gaande met jeuk. Vaak heeft het dier een wat stoffige vacht. Hoewel de vachtmijt vrij diersoort specifiek is kunnen diersoorten onderling elkaar wel besmetten maar de vachtmijt plant zich alleen voort op de normale gastheer. Ook de mens kan last krijgen van jeukende bultjes indien huisdieren zijn besmet. Wanneer het huisdier wordt behandeld gaan de klachten bij de mens vanzelf over.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
breng het naar de dieren arts