Waarom vliegen vliegen vaak rond om iets wat aan het plafond hangt, als een kroonluchter of lamp (terwijl deze niet brand).

Deze vraag is eerder gesteld maar door de meeste verkeerd geïnterpreteerd.

Mijn oma heeft een soort van decoratie aan haar plafond hangen waarin een vaas aan het plafond hangt. (soort van kroonluchter). Vliegen vliegen om deze vaas heen (of eronder, maar wel altijd in cirkels). De vaas is leeg en er komt geen enkele vorm van licht uit (hij is leeg).

Waarom vliegen ze er dan in cirkels onder of omheen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.1K

Antwoorden (3)

De wereld voor veel insecten is maar heel klein.
Ook al komen ze van ver, zoals sommige vlinders, zelf leven ze maar in een heel beperkte omgeving.
Voor een vlieg die in huis komt, is dat huis nu zijn wereld, hij zal rondvliegen voor zijn voedsel en voor een plek om te rusten/ slapen.
Een vlieg heeft geweldige goede ogen en kan zowel voor als achteruit kijken, naar onder en boven, dus als je ergens zit te rusten, moet dit liefst een plek zijn, waar vanuit je een goed uitzicht heb naar alle kanten.
Als er iets aan het plafond hangt, is dat een perfect punt voor de vlieg, om te rusten, slapen , ook is het een prima uitzichtpunt.
Hij kan zijn wereld van daar uit overzien en kan zonder gevaar vanuit dat punt rondjes vliegen, om telkens weer terug te keren op dat punt, het middelpunt van de wereld van de vlieg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vlieg zoekt een plaatsje waar hij bijna onbereikbaar is voor de mepper .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vlieg gebruikt het object al orientatiepunt, maar heeft vanwege zijn versplinterde zichveld niet in de gaten dat hij rondjes vliegt.