Nieuwe kippen erbij, kan je die ook vroeg in de ochtend koppelen?

Ik heb al 5 kippen en een kalkoen in een een echter wil ik daar nu 3 kippen bij zetten.

Op internet heb ik gelezen dat dit het beste de in de avond kan omdat het dan donker is.
Nu is mijn vraag kan het ook om zeg 6.30 uur?( Is het momenteel nog donker.)
Dan ben ik namelijk in de gelegenheid om ze de rest van de dag in de gaten te houden.

2 maanden geleden

Antwoorden (1)

Dat je nieuwe kippen er in het donker bij moet zetten is een sprookje hoor. Zodra het licht wordt komen ze elkaar tegen, en dan zullen ze toch echt even moeten uitvechten wie de baas is.
Van belang is dat je hok groot genoeg is, en de nieuwe eventueel buiten het zicht van de anderen moeten kunnen gaan zitten. De 'verliezer' van de confrontatie moet zich uit de voeten kunnen maken, maar als daar geen ruimte voor is blijft de 'winnaar' hem op zijn nek zitten.
Dus heel goed om er de eerste uren bij in de buurt te blijven.
Mijn ervaring is dat dit soort confrontaties best wel heftig kunnen zijn, tot bloedens toe, maar dat er veel verschil zit tussen het ene en het andere ras. Soms duurt het wel een maand voor een nieuwe kip helemaal is opgenomen in de groep, maar bij bijvoorbeeld de Brahma's die ik heb is dat al na een dag of twee.
2 maanden geleden