Moet een konijn om gecastreerd te worden verdoofd worden of onder narcose gebracht?

Vandaag bracht ik ons jonge, gezonde dwergkonijn naar de dierenarts om te laten castreren. Toen ik hem ophaalde kreeg ik een mandje met een dood konijn terug. Hij was in de narcose gebleven. Nu (helaas te laat) vraag ik me af of het wel nodig is geweest om het diertje onder algehele narcose te castreren. Was alleen verdoving niet genoeg geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aaaah dat is kei zielig!
sterkte ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt sneu..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks Marion en Mayflower. Ik vooral ook te doen met zijn vrouwtje die een beetje hulpeloos rondhuppelt vanavond.

Antwoorden (5)

Nee dat hoefde niet, het kan ook onder plaatselijke verdoving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Getver wat vervelend!

Hoewel het onder plaatselijke verdoving zou kunnen, is algehele narcose wel de algemene procedure. Alleen gespecialiseerde dierenklinieken doen het anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn hart heeft het begeven. Komt vaker voor, ook bij mensen. Daarom moet er voor een narcose een hartfilmpje worden gemaakt, maar dat is vele malen duurder dan jouw konijn. Je zou dat vooruit kunnen bespreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn 9 jaar oude hond wilden wij om andere problem laten inslapen. De dodelijke injectie was niet eens nodig, hij stierf al bij de narcose, zwak hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden als ervaring dat het veel beter is ze zonder narcose te laten castreren. De achterkant wordt verdoofd, de voorkant wordt goed vastgehouden en het is zo gepiept. Zodra ze thuis zijn gaan ze alweer eten. Narcose is inderdaad heel heftig voor een konijn. En voor jullie heel naar om hem zo terug te krijgen.
Misschien een beetje prematuur, omdat je dit verlies wilt verwerken, maar in de meeste konijnenopvangen zitten vaak reeds gecastreerde konijnen te wachten op een nieuw plekje. Als je hem wilde koppelen aan een voedster is dit de ideale manier, dan hoef je ook niet te wachten
tot hij genezen is. Ook kun je in een opvang vaak koppeltjes krijgen van een gecastreerd rammetje met een voedster. De opvang heeft dan het koppelen al gedaan en dit is de ideale manier van konijnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar heb ik mijn 3 fretten laten steriliseren. En dat gebeurde ook onder gehele narcose en dat deed de dieren arts om de ingreep beter te kunnen verrichten. De fretten moesten helemaal stil liggen zodat de snee secuurder gemaakt kon worden en ze daardoor een algeheel beter resultaat had.
Wanneer ze mijn fretten alleen plaatselijk zou hebben verdoofd zouden ze in paniek kunnen raken of in de stress en zouden ze kunnen gaan bijten of er zouden andere gekke dingen kunnen gebeuren.
Met dat antwoord ben ik toen akkoord gegaan. Dus misschien dat dit voor konijnen ook geld.
Maar ik vond het wel een heel vreemd en naar gezicht om mijn fretten daar zo te zien liggen alsof ze dood waren daar leek het op.
Ik kreeg ze ook goed verward en suf weer terug , en t is dat het soms niet anders kan maar anders had ik t niet gedaan.
Dus waarschijnlijk lag je konijntje onder narcose vanwege de paniekreactie die het anders zou geven op de castratie.