Hoe leer ik me kat bewuster te zijn met haar klauwen als ze speelt?

De kitten speelt en lijkt er niet van bewust dat ze me pijn doet ook zijn tips om haar af te leren op de bank te krabben welkom en of tips om haar de krabpaal te laten gebruiken

9 maanden geleden
tinus1969
9 maanden geleden
Wat die je nu als ze iets doet dat niet mag?
Peter789
9 maanden geleden
Ik verhef lichtjes me stem en zeg nee, of als ze op tafel gaat zeg ik nee doe ik haar er vanaf. Als ze iets goed doet aai ik haar en geef ik haar katten snacks. Ik wilde met een planten spuit corrigeren maar ze werd er bang van en kwam een halve dag niet onder de bank vandaan dus dat doe ik niet meer
Rieneke1
9 maanden geleden
Heeft ze genoeg hogere plekjes waar ze wel op mag? En idd nooit straffen!
Cryofiel
9 maanden geleden
Wij klappen één keer hard in de handen als één van de katten iets doet dat niet mag. Ze weten nu heel goed wat wel en niet mag. Helaas weten ze ook dat die regels alleen gelden als wij er zijn...

Wat krabben betreft, één van onze katten gebruikt de krabpaal nooit. Die blijkt alleen een horizontaal oppervlak te willen gebruiken. Voor hem ligt er dus een krabplank.

Wat ook helpt is een kokosmat bij de voor- en achterdeur. Zowel voor mensen als voor katten heel geschikt.

Tot slot: wij knippen elke paar weken de nageltjes. Niet helemaal weg natuurlijk, wel het scherpe puntje eraf. Ze kunnen daarna nog steeds de boom en de schutting beklimmen, dus ze hebben er kennelijk geen last van.
Peter789
9 maanden geleden
Ik heb een krabpaal dat tot de plafond rijkt dus dat lijkt me hoog genoeg met genoeg palen om aan te krabben helaas gebruikt ze dit niet tenzij ik haar daar heen begeleid spelend Nagels knippen is inderdaad een optie. Maar wat is nu eigenlijk de beste wijze iets te leren en af te leren alleen handen klappen dus?
Cryofiel
9 maanden geleden
De onze hebben vroeger regelmatig de plantenspuit gehad. En ja, dan zijn ze even bang. Zitten ze twee uur in een hoekje onder de bank. Zolang dat daarna maar weer goedkomt, is er niets aan de hand.

Zorg wel dat er daarna ruim voldoende aanhaalmomenten zijn.

Nu hebben we zeer sociale katten die graag bij ons en bij anderen in de buurt zijn, en altijd heel lief: nooit bijten, en hun nageltjes krommen ze alleen als je ze verwent met aaien.
Rieneke1
9 maanden geleden
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/weg-met-de-plantenspuit/
Cryofiel
9 maanden geleden
Wij krijgen nog regelmatig complimenten voor onze sociale, lieve en zeer tolerante katten.

Zelfs een jong buurmeisje dat één van onze katten als pop zag, er zeer onhandig mee ging sjouwen en vervolgens de kat bij zijn pootjes pakte om hem "dansjes te lerren", kreeg geen haal of blaas.

Antwoorden (1)

Vermoedelijk heb je het kitten veel te vroeg uit het nest gehaald. Het meest ideale is het beestje met een week of 15 a 16 in huis te halen. In de tweede socialisatiefase, die loopt van week 8 tot week 16, leren ze nog heel veel van de moeder en de nestgenootjes. Oa wat andermans grenzen zijn, en dat je die beter respecteert. Ontneem je kittens die fase, dan kan je te maken krijgen met gedrag wat wij als problematisch ervaren.
Voor nu: speel niet met je handen, maar gebruik een hengeltje, gooi een muisje of propje enz. Als je toch kans ziet haar nageltjes in je hand te zetten, bevries dan, en negeer haar verder even. Zo levert het gedrag niets op.
Zet een krabpaaltje naast de bank waar ze graag krabt, en bescherm je bank voorlopig even met een deken of sprei oid.
Zorg verder voor krabpalen bij doorgangen en op plekjes bij het raam.
Succes!
Rieneke1
9 maanden geleden
Peter789
9 maanden geleden
Ik had geen idee dat voor 16 weken te vroeg was, aangezien vele ook 7 weken aanhouden als grens. De mijne was 10 weken ongeveer. Niet meer met me handen spelen lijkt me inderdaad goede raad. Vlijmscherpe nagels heeft ze bijten deed ze ook (speels) te hard maar nu doet ze dat heel zachtjes. Dat heeft ze dan wel weer begrepen denk ik. Ze komt nog niet verder dan de woonkamer en onze slaapkamer ze vind de rest nog te spannend. Wat adviseer je me als ze iets doet dat niet mag ? Of hoe leer ik haar het snelst?
Rieneke1
9 maanden geleden
Nooit straffen iig, dat werkt niet, je vervreemd je dier dan alleen van je. Sta de kat sowieso zoveel mogelijk toe. Katten leven driedimensionaal en gaan graag de hoogte in. Als ze ergens komt waar je haar echt niet wil hebben, pak haar dan gewoon rustig op, en zet haar een stukje verderop neer.