Hoe controleer ik of een kat raszuiver is?

Hoe weet ik of de stambomen überhaupt behoren tot de aangewezen katten, hoe weet ik of ze vervalst zijn. Let je alleen op de rassoort van de kat op het document of zijn er nog andere details waar je aandacht op moet vestigen. Wat maakt de ene kat superieur over de andere kat binnen een rassoort of is dit een smaak kwestie?
De ene bengaal kost €500 en de ander €1650

10 maanden geleden
1.2K
ronron1212
10 maanden geleden
Een Bengaalse kat van een erkende fokker kost al snel rond de €1200
https://www.startpagina.nl/v/dieren/huisdieren/vraag/711826/controleer-kat-raszuiver/

Het beste antwoord

Je weet dat een stamboom bij een bepaalde kat hoort, omdat het chipnr. van de kat vermeld moet staan op de stamboom.

Dat de ene kat duurder is dan een andere, binnen hetzelfde ras, kan verschillende oorzaken hebben.
Nakomelingen van een kat die tot beste van de show is gekozen, brengen vaak meer op.
Katjes die niet alle raskenmerken vertonen, kunnen goedkoper zijn.
Rieneke1
10 maanden geleden
Rieneke1
10 maanden geleden
Waarom de min? Als er iets aan mijn antwoord niet klopt, dan zou ik graag weten wat, en weer wat leren.
Peter789
10 maanden geleden
Ik heb dit dan perongeluk gedaan als je het überhaupt tegen mij hebt.. weet ook niet hoe ik het weg moet halen? Maar had je ook nog antwoord waar ik verder op moet letten als ik een stamboom bestudeer? Dan zal ik je antwoord bekronen!
Z512099
10 maanden geleden
@Peter789, als je op de min duim duwt is die terug weg.
De ene raskat kan duurder zijn dan de andere omdat de ouders vele eerste prijzen hebben gehaald, deze getest is op erfelijke ziekten, of is beter gesocialiseerd bijv.: contacten met kinderen, andere katten, honden e.a., gewenning aan harde geluiden, veel aandacht en liefde. Zo’n kweker mag van mij gerust meer vragen, je krijgt dan mentaal en fysiek een evenwichtig en gezond kitten.
Een commerciële raskatten-fokker heeft daar geen zin in of geen tijd voor.
Rieneke1
10 maanden geleden
@Peter789 Nee, ik had het niet tegen jou, jij mag volgens mij nog niet plussen of minnen. Ik kan je verder geen advies geven: mijn expertise ligt meer bij gedrag. Hopelijk ga je nog meerdere antwoorden krijgen.