Kan mijn hond ziek worden van een vergiftigde muis?

Hallo,

Wij wonen op een boerderij, en nu hebben wij enorm last van muizen op zolder en tussen de dakplaten en isolatie. Het is door de grote van het gebouw niet mogelijk alle naden en kieren af te dichten. Nu wil ik op zolder gifblokjes vast zetten op verschillende plaatsen(op de palfonds). Alleen nu vroeg ik mezelf af of de kans groot is dat deze muizen naar buiten gaan, daar sterven en onze honden vergiftigd worden door het spelen met de dode muizen? Ze eten ze niet op maar soms kauwen ze op een dode muis.

een jaar geleden
3K
Z512099
een jaar geleden
Als je de muizen op een humane wijze zou vangen en niet vergiftigen, dan zouden je honden ook niet sterven.

Antwoorden (1)

Honden kunnen erg ziek worden wanneer ze muizengif eten. Dit geldt ook voor rattengif. Bij een grote inname van een gif kan een hond zelfs overlijden. Dit hangt wel af van het gewicht en de grootte van de hond. Daarnaast hangt dit ook af van de tijd waarin het gif wordt opgenomen. Ook als dode, vergiftigde muizen opeten kunnen ze ziek worden. Dit wordt ook wel doorvergiftiging genoemd.
Vergiftiging met lokaas
Denk je dat je kat of hond een vergiftigde muis opat? Ga dan meteen naar de dierenarts. Mogelijk kreeg je huisdier zelf schadelijke stoffen binnen. Het antigif is vitamine K.

Symptomen van vergiftiging zijn:

• Bloeduitstortingen
• Neusbloedingen
• Zwarte, teerachtige uitwerpselen
• Sufheid
• Dier voelt geen pijn
Preventieve maatregelen
Vermijd dat je hond of kat vergiftigd wordt door lokaas of een dode muis. Een paar nuttige tips:

• Sluit lokaas altijd goed af en berg het weg op een veilige plaats.
• Haal dode muizen of ratten direct weg en verbrand ze.
• Geef je huisdier zeker genoeg eten in de periode dat je muizen of ratten bestrijdt met lokaas.
fremar
een jaar geleden