Kan ik voorkomen dat mijn kat later gaat sproeien?

Ik heb een kat van 5 maanden en ik ben bang dat mijn kitten in latere fasen gaat beginnen met sproeien. Ookal laat ik hem castreren, hij kan alsnog sproeien hoor ik.

Kan ik dit tegenwerken door nu al een poesje te adopteeen. Dan kunnen ze partners worden

een jaar geleden
1.3K
Rieneke1
een jaar geleden
Laa5t je katertje NU castreren (en chippen). Castreren voor de eerste sproei verkleint het risico op later sproeien. Haal zeker geen open poesje in huis, er zijn al genoeg overtollige nestjes, en het zal het sproeien niet tegengaan, integendeel.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik heb mijn kater laten castreren toen het volgens de dierenarts kon, vrij vroeg al. Hij heeft in al die jaren (hij is nu 15) nog nooit gesproeid.

Antwoorden (1)

Een afspraak bij de dierenarts maken om je kat met 6 maanden meteen te laten castreren (en evt. chippen) is naar mijn idee een prima richtlijn. Als je langer wacht dan kan je erop rekenen dat hij gaat sproeien in huis. Een maatje erbij is natuurlijk nooit een verkeerd idee echter niet een vriendinnetje met de achterliggende gedachte dat dit helpt om het sproeien 'tegen te werken'. Tenzij je graag een nestje kittens zou willen. Het sproeien moet je dan op de koop toe nemen.

Afhankelijk van de leefsituatie van je kat (mag hij naar buiten of niet) kan het best zijn dat hij ook na castratie nog wel eens zal sproeien. Dit gebeurt dan alleen buiten het huis met als doel om zijn territorium af te bakenen. De kans dat dit gebeurt is groter als er veel katers/poezen in de buurt zijn. Persoonlijk heb ik de ervaring dat het na castratie binnenshuis niet voorkomt. Gebeurt dit wel dan is er vaak iets aan de hand (ziek, stress e.d.).
een jaar geleden