Hoe kan het dat een kippen soms windeieren leggen?

Dit hebben we voor het eerst meegemaakt. Maar hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (3)

De oorzaak van windeieren is een tekort aan calcium bij de vogel. Het is mogelijk dat dit bij de vogel zelf ligt, maar kan ook duiden op een calciumtekort in het voer. Het lichaam van de vogel bevat dan te weinig kalk om de schaal van het ei te kunnen vormen.

Om de windeieren te voorkomen, is het noodzakelijk om de vogel extra calcium toe te dienen. Dit kan bijvoorbeeld door karnemelk door het water te mengen, door gemalen schelpen door het voer te mengen of door hier zelfs oude eierschalen voor te gebruiken.

Door het toedienen van extra vitamine D kan men de opname van kalk door het lichaam stimuleren.

In zeer zeldzame gevallen kunnen windeieren duiden op een ontsteking van de eileiders of op paratyfus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je heb speciaal kalk dat je kan kopen bij de dierenwinkel voor door het voer; grit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windeieren zijn eieren zonder kalkschaal. Waardoor kunnen ze ontstaan en wat kun je er aan doen. Leggende hennen kunnen soms spontaan of langere tijd windeieren blijven leggen.
Het spontaan leggen van windeieren komt vaak door verstoring van het normale ritme waardoor kippen gemakkelijk in een stress toestand geraken zoals: het verplaatsen, b.v. naar een tentoonstelling, het plotseling schrikken of hevig lawaai. Andere oorzaken kunnen ook zijn: vervetting van de eileider, dat door een tijdelijk dieet snel kan worden hersteld. Ook wordt het veelvuldig treden van de haan als oorzaak genoemd van het zo nu en dan leggen van een windei. Door de haan te verwijderen is het probleem meestal opgelost. Kippen kunnen ook kort achter elkaar te veel eieren willen leggen waardoor de kalkvoorziening het niet meer aan kan en er zo nu en dan tussen de normale leg een windei wordt gelegd. Ook kan het spontaan gebeuren zonder aanwijsbare reden. Het ei wordt te vroeg gelegd, wat meestal éénmalig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt door kalkgebrek. Altijd een schaaltje met grit of stukjes eierdop in het kippenhok staan hebben. Een windei kun je overigens wel gewoon eten maar niet lang bewaren.