Hoeveel brokjes heeft een normale kleine volwassen kat nodig per dag?

Het gaat om een normale huiskat van ongeveer 5kg en krijgt uitsluitend royal canin urinary brokjes ivm een verstopte blaas in het verleden. Is een bakje per dag voldoende?

2 jaar geleden
1.4K
popeye
2 jaar geleden
Ja de 2kg zak van royal canin geeft aan dat ik er 35 dagen mee kan doen, maar me kat eet normaal 800 gram royal canin brokjes per week weg. Dat zou dus 2 en halve week moeten zijn, maar is duur voer en misschien heeft het dier minder nodig
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
heb je het al opgezocht? normaal kan je dat op pak vinden.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Uitkijken met onbeperkt eten aanbieden. Vooral bij katten die nooit buiten komen en die al aan de zware kant zitten. 5KG noem ik al aan de zware kant. Ik heb ook een flinke kat (Blauwe Rus) gehad die woog 6,5 maar die mocht eigenlijk maar rond de 3.5 wegen. Die was dus veel te zwaar. Ze kreeg daarna alleen nog maar droogvoer (dieetbrokjes). 25 gram per dag verdeeld over 2 momenten. Lijkt weinig maar voor de kat is het zat. Wel natuurlijk onbeperkt water aanbieden. Ook goed opletten bij water drinken. Bij overmatig drinken kan er ook een blaasprobleem zijn of nierproblemen. Katten die juist wel veel buiten komen kun je rustig wel een onbeperkte voorraad brokjes neerzetten. Die krijgen genoeg beweging en blijven vaak toch de hele dag buiten. Binnenkatten kunnen snel een obsessie voor eten ontwikkelen dus daarmee moet je uitkijken

Antwoorden (1)

Katten zijn grazers. Ze eten volgens hun natuur zo'n 20 x per dag een hapje. Ze moeten dus altijd onbeperkt toegang tot eten hebben .Mochten ze te dik worden, dan kan je je toevlucht nemen tot meer spelen met ze, en tot het gebruik van voerpuzzels (deels). ook is het verstandig natvoer te geven, Dit komt beter tegemoet aan de vochtbehoefte van katten en geeft eerder een voldaan gevoel.
Rieneke1