Herkent een pup zijn moeder na verloop van tijd nog?

Als een pup het nest verlaat en een aantal maanden later zijn moederhond weer ziet, herkent hij deze dan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (4)

Een hechte band met moeders is de eerste paar weken belangrijk, maar daarna beginnen moeder en pup uit elkaar te groeien. De herkenning van eventuele broertjes en zusjes verwateren sneller dan de herkenning van de moeder, maar als de pups hun moeder niet regelmatig te zien krijgen zullen ze haar op den duur niet meer herkennen. Per ras kunnen de details van deze ontkenning nog wel verschillen.
fremar
2 jaar geleden
Puppy's worden geboren met een rudimentair navigatievermogen, en kunnen de weg vinden naar de spenen van hun moeder om te zogen. Maar puppy's leren ook veel van hun moeder tijdens de periode vóór het spenen.
Dus na een tijdje herkent een puppy zijn moeder wel - maar niet alleen vanwege een aangeboren vermogen, maar ook omdat de puppy heeft geleerd hoe zijn moeder eruitziet en ruikt, en waar ze zich bevindt ten opzichte van de pup.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Is geen antwoord op de vraag
Antoni
2 jaar geleden
@talisa22, en hoe gaat het verder als de pup het nest verlaat? Daar gaat de vraag over! Misschien kan je je antwoord nog uitbreiden?
Ik weet niet of je direct van herkennen kan spreken, maar de pup zal zich, zeker na een paar maanden, sneller vertrouwd voelen met de moederhond dan met een vreemde hond.
Uit onderzoek is gebleken dat kittens afkomstig uit hetzelfde nest, na een half jaar scheiding veel sneller weer vertrouwd met elkaar waren dan met onverwante katten van dezelfde leeftijd.
Nu zijn katten natuurlijk geen honden, maar ik vermoed dat de gevoelens elkaar niet veel zullen ontlopen.
Rieneke1
2 jaar geleden
Ik denk dat de pup niet zo veel Weet als hij gewoon herkent zijn familieleden met zijn zintuigen. Het is niet zeker, maar ik denk dat dit wel het geval is. Daarom adviseer ik je trouwens om allerlei artikelen over honden te lezen Alles4dieren https://alles4dieren.nl/. Het is heel interessant en ik weet zeker dat het zal u toelaten om uw horizon te verbreden en meer te leren over dit alles.