Hoe kan ik mijn kitten liever maken?

Mijn kitten is 9 maand, (vrouwtje) ze is rond 7/8 weken bij haar moeder weggegaan. (Ons was verteld dat ze rond 12 weken was, achteraf was dat absoluut niet zo) in het begin was ze lief, aanhalig, speels op een kitten manier. Maar de laatste paar maanden wil ze niet meer normaal spelen, ik had al gelezen dat je niet met je handen moet spelen, dit doe ik niet meer.
Wij hebben 3 kinderen, hun kunnen haar niet normaal aaien of ze krijgen een bijt of krap naar ze toe.
Ze spelen veel met haar, met zo’n hengeltje of met een laser, deze vind ze zelf erg leuk, lijkt.
De laatste week miauwt ze veel en wil veel naar boven. Het is niet echt een buiten katje, ze komt wel buiten maar is dan na max 10/15 min weer binnen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kinderen haar weer normaal kunnen aaien zonder al meteen een hap of krap naar zich toe krijgen…

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik heb weinig verstand van katten, maar kan ze krols zijn?
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Het verschil tussen een kitten van 7/8 weken en 12 weken is overduidelijk te zien.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Sowieso even naar de dierenarts om eventuele medische problemen uit te sluiten.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Als ze zomaar vanuit het niks miauwt kan dat een teken zijn van pijn, laat inderdaad een dierenarts kijken of er iets aan de hand is.
Ander mogelijkheid is dat ze ergens van is geschrokken en nu een trauma heeft misschien ergens buiten ofzo? Een getraumatiseerde kitten is moeilijk weer 'goed' te krijgen. Het is van belang dat je haar voorzichtig benaderd. Niet in één keer haar proberen te aaien. Gewoon rustig beetje 'lokken' met de hand en laten ruiken. Observeer goed wat de kat eng vind en probeer dat te mijden. Hard onverwachts geluid maakt haar misschien ook heel angstig. Maak het haar zo comfortabel en vertrouwd mogelijk en houd haar actief. Dus blijf wel spelen.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Ik zou haar in ieder geval een poos binnen houden en niet meer naar buiten sturen
Rieneke1
2 jaar geleden
Een aantal goede vragen zijn al gesteld, zoals of ze gecastreerd is, en of de dierenarts haar al een grondige controle heeft gegeven. Heeft ze genoeg hoge verstop- en terugtrekplekjes waar ze aan de kinderhanden en drukte kan ontsnappen? Heb je de kinderen geleerd haar met rust te laten als ze ligt te slapen?
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Nog een goeie tip voor de aanschaf van een kitten. Een gezond gewicht van een kitten van 8 weken is rond de 800 a 900 gram. Dus net beneden de kilo. Met 12 weken zijn ze rond de 1500 gram. Dus als je twijfelt over de leeftijd vraag of de kitten gewogen kan worden. Goed uitgangspunt is: koop geen kitten onder de kilo. Die zijn zeker nog te jong om bij de moeder weggehaald te worden

Antwoorden (2)

In de reacties staan al veel tips.

Laten controleren door de dierenarts of ze gezond is en geen pijn heeft. Sommige katten kunnen soms een 'overgevoelige' prikkel krijgen bij het aaien. Eerst is het leuk en dan komt die prikkel en denken ze dat je hen sloeg.
Laten opereren ( dan zijn de hormonen beter onder controle )
Genoeg plaats voorzien dat ze zich kan terug trekken. Is dat wat ze boven wil doen? Of wil ze gewoon eens gaan kijken? Katten zijn nieuwsgierige beesten.
Echt tijd met haar spenderen.
Niets dwingen ( laat het van haar uit komen )
Zijn de kinderen niet te ruw? Jonge kinderen zijn soms nogal wild ruw naar dieren en die gaan dat als veilig niet aanzien.
2 jaar geleden
Kittens zijn over het algemeen vriendelijke wezens, maar ze kunnen schichtig worden als ze niet vaak worden aangeraakt en gesocialiseerd. De beste manier om uw kitten vriendelijker te maken is door het vaak vast te houden en met ze te laten spelen.
Beloon kittens met traktaties, aaien en lovende woorden. Hierdoor leren ze dat vriendelijk zijn hun brengt wat ze willen.
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Dart geldt voor kittens tussen week 3 en week 8.