Wat zou de reden kunnen zijn dat onze kippen geen eieren leggen?

We hebben nu ongeveer een maand lang 3 kippen. Helaas leggen deze kippen niet altijd goed. Meestal 1 per dag. Soms 2, en we hebben het maar 1 keer meegemaakt maar dus ook een keer 3 eieren op 1 dag.
Maar tegenwoordig leggen ze niks meer. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, wat kunnen we doen om er voor te zorgen dat ze weer wel gaan leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

stress schijnt vaak een reden te zijn. maar serieus, met de hitte de afgelopen tijd zou ik ook niet graag eieren leggen hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet ieder soort kippen legt elke dag een ei!

Legkippen zijn er op gefokt om wel elke dag eieren te leggen, maar dat doen ze pas wanneer ze volwassen zijn.
Meestal als ze zo`n drie maanden oud zijn.

Vergeer vooral niet dat je ze ruime hoeveelheid kippegrit moet geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze zich nog niet lekker voelen in hun nieuwe woning dan kan dat de oorzaak zijn. Ze moeten zich vertrouwd voelen en dan gaat het vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen leggen geen 12 maanden per jaar eieren.
Gemiddeld kan een kip 5 eieren per week leggen, echter ze hebben ook tijden dat ze niet leggen.
Je kan het aan de kippen zelf zien, de kippen die leggen hebben een grotere en rodere kam dan de kippen die niet aan de leg zijn.
Geef ze speciaal voer voor legkippen, liefst waar het grit al in zit, kan je dat niet kopen, geef dan apart grit.( nodig voor de eieren)
Zorg altijd dat er een donkere leg gelegenheid aanwezig is, doe er wat hooi in en kijk iedere dag.
geef kippen ook af en toe groen.