Zijn pusbultjes normaal bij een pup?

Mijn pup van 9 weken heeft een soort pus bultje. Hiervoor zat geen wondje en hij is denk ik ook niet gebeten want we lopen alleen rondjes om het huis nog. Is dit normaal bij een pup of überhaupt bij een hond?

Picture for question
3 jaar geleden
20.7K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Niet normaal voor een pup, maar hij kan wellicht toch in een distel of iets anders scherp hebben gelopen. Hou het schoon en neem contact op met de dierenarts!

Antwoorden (1)

Hygiëne kan een andere oorzaak zijn voor de puistjes van uw pup. Vuil en vuil op de huid van uw hond kunnen de poriën verstoppen en een uitbraak veroorzaken. Door uw hond schoon te houden, vooral in de snuit, de borst en, ja, in het onderste deel, kunt u om deze reden puistjes helpen voorkomen. Als u regelmatig puistjes ziet op de snuit / kin van uw hond, zorg er dan voor dat u hun voer- en waterkommen voor roestvrij staal of keramiek uitschakelt als ze van plastic zijn. Plastic heeft de neiging vuil en olie vast te houden, wat een puistprobleem zeker kan verergeren.
Vaker wel dan niet, uw gemiddelde, gewone hondenacne is gemakkelijk te behandelen met een actueel product. Uw dierenarts kan u in de juiste richting wijzen wat het beste is voor uw hond.
Er zijn bepaalde gevallen waarin uw dierenarts de puistjes van uw hond wil behandelen met iets meer dan alleen een actueel middel om de puistjes uit te drogen. Als de huid van uw pup meer ontstoken lijkt te zijn, als er korstjes op de huid zijn of als ze hun vacht likken en kauwen, wil uw dierenarts mogelijk aanvullende medicijnen voorschrijven. Dit kunnen onder meer shampoos, actuele antibiotica, actuele steroïden en, indien ernstig genoeg, orale antibiotica zijn.
fremar