Zijn katten/poezen boos als ze op je kleren piesen wanneer je weg bent?

Ik kreeg dit verteld maar ik weet niet of het waar is. Wij hebben thuis 1 poes en 1 kater die zn ballen niet meer heeft, hij vind mij (jongen) het aardigst volgensmij want mijn "schootje zit het lekkerst" maar al gooi ik mn trui op de grond NAAST DE KATTEBAK pistie als ik weg ben (snachs bijvoorveeld) er op hoe zit dat??

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
14.7K
Rieneke1
3 jaar geleden
Nee, als ze geen medisch probleem hebben, dan is stress de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook een optie: Het lijkt stress. De kat mist je en geeft zijn territorium aan. Jij maakt daar deel van uit.

Antwoorden (2)

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je kat naast de bak plast. Namelijk:

- De kat stoort zich aan de kattenbak
- Onzekerheid/stress
- De plaats van de kattenbak
- Blaasproblemen

Wat ik aan zou raden is om eerst een urine-onderzoek aan te vragen bij de dierenarts, dit is namelijk wat het blaasprobleem van mijn kat duidelijk maakte. Als het namelijk stress is, kan dat bij een kat zich uiten tot een blaasontsteking (en dus niet bacterieel)

Mocht de urine-test goed uit de test komen, vraag de dierenarts dan wat je kan doen om dit nare gedrag te kunnen verhelpen. Ga in geen enkele situatie de kat straffen. Katten zijn heel hardleers van zichzelf, en het enige wat hier uit kan komen is meer stress.
Toevoeging: Ga niet te lang wachten met dat onderzoek. Hoe langer het duurt, des de meer kans dat het permanent gedrag wordt.
Toegevoegd op 17 december 2020 21:34: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Juist, maar mocht de oorzaak niet medisch zijn, dan kan je dierenarts je niet verder helpen: hij of zioj is door de bank genomen geen kattengedragsdeskundige.
Verder is het zaak bij 2 katten 3 kattenbakken in gebruik te he3bben, op afstand van elkaar en van het eten en drinken. Eerst dus idd een medische oorzaak uitsluiten, en dan zo nodig een gedragsdeskundige consulteren.
criseyde
3 jaar geleden
Nog een aanvulling op het antwoord van Rieneke1: zorg er ook voor de je de kattenbakken goed schoon houdt. Katten hebben een hekel aan een vieze bak en gaan het dan ergens anders doen.
Er kan ook een andere medische oorzaak dan een blaasonststeking spelen, bijvoorbeeld nierfalen. Altijd handig om na te lopen bij de dierenarts.