Wat is een goed voeding schema voor een hond?

want bij ons lijkt het wel een doorlopend buffet!
ik wil er verandering inbrengen.
hoe pak ik het aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De hoeveelheid voeding die een hond nodig heeft hangt af van zijn activiteit. De aangegeven hoeveelheid op de zak is slechts een gemiddelde en is voor de ene hond te veel, voor de andere hond te weinig.

Een pup heeft 4 voedingen per dag nodig. Gemiddeld eet een hond als pup evenveel als wanneer hij is uitgegroeid.

Een volwassen hond kan je het best twee maal per dag voeren. Je zet het voer neer en neemt het overgeblevene na tien minuten weer weg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Een gezonde hond eet zijn bak in één maal leeg en likt hem dan nog verder uit. Laat hij een paar korrels of meer liggen, dan heeft hij te veel gehad en krijgt hij de volgende keer minder.

Een volgevreten hond is minder gehoorzaam dan een spaarzaam, maar goed gevoerde hond!

Van een volwassen hond moet je de "hongerlijn" blijven zien. Dit is de lijn die zijn taille aanwijst. De ribben moeten onder de huid goed voelbaar, maar niet voor het oog zichtbaar zijn.

Tussendoortjes moeten een functie hebben. De hond dient hiervoor te werken. Geef een hond geen koekje bij jouw koffie, omdat je hem niet wilt overslaan: een hond is geen mens.

Neem een maatbeker voor het afmeten van het voer, zodat de hoeveelheid konstant blijft of te corrigeren valt.

Vraag bij de jaarlijkse controle bij de dierenarts of je hond het juiste gewicht heeft. Een hond met overgewicht heeft een slechter leven en wordt eerder ziek.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

koop een goed merk brok en op de verpakking staat aangegeven hoeveel je hond nodig heeft op een tabelletje
bijvoorbeeld je hond weegt 20 kilo dan heeft hij 400 gram per dag nodig
een tussendoortje in de vorm van een koekje kan geen kwaad maar dan niet om de 5 minuten maar 1 of 2 keer per dag

Toegevoegd na 21 seconden:
koekje moet een hondenkoekje zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze krijgen een goed merk voedsel,maar mijn man blijft die bak maar vullen en koekjes krijgen ze niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan ligt het probleem bij je man en dan moet hij zich gaan aanpassen
Twee keer per dag voeren, beslist niet meer.

Kijk hoeveel hij per dag aan voeding nodig heeft en verdeel dit in twee porties. Geef 's morgens na het wandelen een deel en 's avond het tweede deel.

Zorg dat hij alles opeet. Laat hij wat staan, haal het dan weg. Het is niet verstandig honden tussendoor ook van alles te geven. Een hondenkoekje moet als beloning dienen en geen gewoonte worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is de hond want dat maakt ook nog verschil natuurlijk.
Onze hond krijgt 's ochtends en 's avonds eten, tussendoor een kluif en af en toe wat te snaaien als wij lunchen. Randje vet van de ham ofzo. En hoewel hij best wel weinig eet, in ieder geval minder dan een hond van zijn grootte zou moeten doen, is hij aangekomen zei de dierenarts.
Maar om antwoord te geven op je vraag; 2x per dag is voldoende met een tussendoortje en altijd water in de buurt. Staat overigens ook op elk pak hondenvoer dat je koopt hoor.