Ik heb een goudvis met kiewrot. Hoe kan ik hem genezen?

Het is een jonge zwarte goudvis in een rechthoeken vijver van ongeveer 700 liter en 60 cm diep
.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De veroorzaker van kieuwrot kan branchiomyces sanguinis of branchiomyces demigrans zijn. Deze schimmels komen alleen op de kieuwen voor. Daar groeit de schimmel in de richting van de bloedbaan en zorgt voor een verstopping van de bloedvaten van de kieuwen. Hierdoor krijg je een bloedstuwing met als gevolg een afsterving van het achterliggende kieuwweefsel.

Deze ziekte ziet men over het algemeen alleen in de zomer waarbij de temperatuur boven de 20°Celsius uitkomt en waar een hoge bezetting met vis is (overbezetting). Microscopisch zijn grote schimmeldraden te zien met daarin veel sporen. Hierbij geldt dat eerst naar de primaire oorzaak gezocht moet worden. Denk hierbij aan de waterkwaliteit, parasieten, voerkwaliteit, veel organisch materiaal en watertemperatuur. De behandeling van de schimmel is niet eenvoudig aangezien hij alleen op de kieuwen voorkomt. Raadpleeg een deskundige om advies. Wacht niet te lang met ingrijpen want dit kan de vissen het leven kosten.