Kan mijn hamster zijn doodgegaan door te weinig eten?

Ik heb zonet mijn hamster teruggevonden, dood, in zijn kooi naast de etensbak (waar hij zijn nestje heeft). Hij lag op z'n buik en pootjes gekruisd, hard en koud. Uit het NIETS. we hebben nog een hamster in een andere kooi eronder. Die doet 't prima. Ze krijgen altijd Tesamen eten en drinken, ongeveer een handje per dag, of twee of 3 eetlepels zou daarmee overeenkomen. Nu wil ik graag weten hoe 't komt dat ie is gestorven. Het zou kunnen dat ik gisteren vergeten ben eten te geven maar ik herinner me dat niet. En meer dan 1x zal ik het dan ook niet vergeten zijn.. Daarbij krijgt hij altijd eten samen met de andere hamster en die is wel ok. Er was geen eten terug te vinden in zijn kooi, terwijl ze normaal wel hamsteren.. Dat moest ik tegengaan door elke dag gewoon genoeg eten te geven, al geef ik meer dan aanbevolen. De hamster is ook niet mager ofzo.. Hij sliep wel veel laatste tijd, nadat hij een tijd terug een beroerte heeft gehad. Hij is wel nog maar een half jaar oud (toen volgens de verkoper was hij net 10 weken al was hij wel erg groot). Heb ik mijn hamster vermoord door systematisch te weinig eten te geven? Of is er iets anders aan de hand geweest?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Vermoord is met opzet, dus willens en wetens van het leven beroven. Dat geloof ik niet als ik je vraag zo lees. Dus nee, je hebt niet je hamster vermoord. Ik heb er geen verstand van, maar het klinkt ook niet als een voedsel tekort. 2 tot 3 eetlepels voor 2 hamstertjes is best veel voer, ze hebben kleine buikjes. Zelfs als je het 1 dagje vergeten bent, verhongeren en sterven ze niet meteen. Geen drinken is een ander verhaal. Drinken moet gewoon 24/7 beschikbaar zijn. En met een flesje zit je het veiligst, dat kunnen ze niet omgooien of volgooien met zaagsel. Ik denk dat je hamster gewoon ziek is geweest. Hetzij nog van due beroerte of iets anders. Ik heb ooit een cavia gehad. Die kreeg ineens zomaar een maagtorsie en stierf heel snel. Waarschijnlijk had hij al wel symptomen gehad, maar ik zat op school en mijn ouders waren op werk. Uit school pakte ik hem uit zijn kooi en voelde ik een hele dikke buik hij stierf in mijn handen op dat moment. Hoe dat gebeurd is? Geen idee.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Soms worden diertjes ziek. En helaas kunnen ze niet aangeven waar ze last van hebben. Zeker bij kleine knaagdieren is het moeilijk te zien. Ik denk niet dat je iets verkeerd gedaan hebt. Ik vind het wel erg voor je. Het is altijd heel naar om een huisdiertje te verliezen. Dus wat dat betreft heel veel sterkte. Maar neem jezelf niets kwalijk.
Rieneke1
3 jaar geleden
Zo te lezen is je hamster niet door gebrek overleden.
Sterkte ermee, naar om je diertje zo te vinden.
Ik vind het trouwens vreemd dat je hamsteren tegen zou moeten gaan, dat is wat een hamster doet! Uiteraard opletten dat hij geen bederfelijk spul hamstert. https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/hamster/#voeding

Antwoorden (1)

Als hij hard en koud aanvoelt en niet in de typische winterslaaphouding ligt (en als je aan een pootje trekt, je de hele hamster meetrekt) heeft hij waarschijnlijk de geest geven. Soms gaan hamsters jong dood, dat kan gebeuren. Zo van een korte beschrijving is het moeilijk om te zeggen wat de doodsoorzaak is, aangezien wij de hamster niet kunnen zien/onderzoeken. We kunnen hier wel een beetje gaan gokken (genetische afwijking, ziekte, etc) maar dat kan niet bewezen worden en daar heb je dus niet veel aan. Ik zou de oorzaak eerder zoeken bij de beroerte, waarvan hij misschien nooit hersteld is. Afgaande op je verhaal heb je niets verkeerds gedaan. Dus zet woorden als 'vermoorden' maar direct uit je hoofd. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal, zelfs met de beste zorgen. Sorry voor je verlies.