Hoelang duurt het voordat mijn katten wennen aan elkaar?

Hoi iedereen, graag zou ik jullie om advies en ervaringen willen vragen.
Ik heb nu ongeveer iets langer dan 4 weken een kleine kat gekocht, en mijn andere kat die wij al hadden (2jaar) lijkt de nieuwe nog steeds niet te accepteren. Hij blijft blazen en grommen naar het kleintje en wilt zo snel mogelijk weer naar buiten als hij hem ziet. Terwijl hij voorheen ook wel veel binnen lag en nu helemaal niet meer. Hij heeft mij al zelfs 2 keer aangevallen om de deur open te doen. Ik heb ze op het begin rustig aan elkaar laten wennen door de kleine apart te houden voor 1week a anderhalve week zodat ze elkaars geur konden ruiken enz.
Maar hoelang heeft dit bij jullie geduurt en is het normaal dat ze nu nog steeds niet met elkaar kunnen opschieten? De ene zegt ook hou ze bij elkaar binnen en de andere zegt juist niet doen en de oudere naar buiten laten als hij dit wilt. Ik wil geen van beide katten weg doen, dus hebben jullie advies of tips om dit alsnog te laten werken?
Is er hier geen hoop meer voor of heeft het langer de tijd nodig? Alvast bedankt!!!! Xxx
(ps het zijn beide katers, de oudste is gecastreerd en de jongste nog niet, hij is nu 5 maandjes)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Hoe zou jij het vinden als ik een puberjongen in je huis zette, en jullie het na een week maar moesten uitzoeken? Precies.
Jammer dat het zo gelopen is, want een eerste indruk kan je niet meer overdoen.
Ieder conflict wat ze nu hebben versterkt de vijandschap, dus het beste is ze per direct weer apart te zetten, en een langzame introductie te doen (Google).
Dat is een heel stappenplan, waarbij je pas overgaat op de volgende stap als beide katten ontspannen zijn. Geduld is het toverwoord.
Het katertje kan je nu laten castreren, wacht niet te lang.
In z'n algemeenheid: katten die jong uit het nest zijn gehaald en vervolgens alleen hebben geleefd zijn sociaal gedepriveerd geraakt na een paar jaar, en kunnen niet meer aan andere katten wennen. Jouw kat komt buiten, dus dan speelt dit niet.
Succes!
Edit: https://blog.lekkerinjevacht.com/katten-aan-elkaar-laten-wennen/
Toegevoegd op 06 oktober 2020 11:33: tekst
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, ik ga het zeker zo aanpakken zoals je adviseerd.
Ik denk inderdaad dat het te snel is gegaan zoals je zegt.
Rieneke1
3 jaar geleden
@Crvson geduld en succes!