Waarom eet mijn hond zijn eigen poep op!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik ook altijd ;-)

Antwoorden (10)

Heel veel honden eten poep, ook wel coprofagie genoemd, en dit kan te maken hebben met heel veel oorzaken. Vaak wordt er alleen gesproken over een vitamine tekort. Maar er zijn tal van andere reden die er kunnen toe leiden dat een hond poep eet...;

Zie verder: http://honden.blogo.nl/2005/11/03/waarom-eten-honden-poep/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in de buurt is eens een hondje gered uit een ernstig vervuilde, verwaarloosde woning. De eigenaar was al tijden niet gezien en het hondje blafte de hele dag door.
Dat het beestje nog leefde, was omdat het baasje overal bakken water had neergezet. Ook wat voedsel, maar veel minder en waarschijnlijk heeft hij een hele tijd zonder gezeten.
Volgens de dierenarts heeft het dier geruime tijd eigen ontlasting gegeten, omdat dit stoffen bevatte die hij tekort was gekomen door gebrek aan voedsel.
Ik beweer nu niet dat jij je hond hebt verwaarloosd! Maar het kan wel zijn dat hij te weinig van bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgt.
Overigens: soms zou ik willen dat alle honden hun eigen poep aten. Vooral op speelveldjes voor kleine kinderen..Als het toch geen kwaad kan.. Maar nu zal ik wel boze reacties krijgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze pup deed t ook..
ze zag dat haar moeder t opat als ze per ongeluk binnen had gedaan en toen ging de pup t ook doen...ze kotste t ook vaak weer uit ben ermee naar de dierenarts geweest hij legde mij uit dat ze t doet om straf te ontlopen omdat ik mopperde als ze binnen had gepoept
ik was niet van plan haar ervoor te belonen.
toch toen t weer gebeurde heb ik t opgedaan zonder er haar voor te straffen
en nu poept ze niet meer binnen en als ze t per ongeluk doet laat ze t wel liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is bang om af te vallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn konijn doet dat ook altijd. Volgens mij heeft het te maken met aanvullen van bepaalde vitamines. Maar in sommige gevallen is de dierenarts je beste vriend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd dat het antwoord er nog niet bij staat.
Wanneer het eten een tweede maal door het spijsverteringskanaal gaat, kunnen bepaalde voedingsstoffen beter verteerd (en dus opgenomen) worden.

Met de huidige generatie hondenvoer zou dit niet nodig moeten zijn, en je moet je hond dus afleren dit te doen (hij gaat er ook zo lekker van uit z'n bek ruiken he ;-)

Maar ergens is dit gewoon een natuurlijke reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meerdere honden hebben hier last van. Meestal doen ze dat als ze misselijk zijn, net zoals dat ze gras eten als ze misselijk zijn, dat kun je voorkomen, door de halsband minder strak om de hals te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krijgt te weinig eten misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond doet dit ook weleens, ben er zelfs voor naar de dierenarts geweest. Volgens de DA waren er verschillende redenen:

- Verveling of stress (hierdoor kan de hond negatieve aandacht zoeken en als de baas reageert is het in ieder geval een vorm van aandacht..)
- Onverteerde stoffen in de uitwerpselen die voor de hond als voedsel ruiken (volgens mij is dit bij mijn hond aan de hand, die vindt alles als eten ruiken, hahaa)
- bij sommige lchamelijke oorzaken, bijvoorbeel problemen met de lever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel honden eten graag paardenvijgen, want daarin zitten half verteerde plantenresten... maar als een hond zijn eigen poep of die van andere honden eet, heeft hij een tekort aan een of andere voedingstof, hij krijgt te weinig eten, of hij verveelt zich, en heeft zich die gewoonte aangewend.

Zit hij veel alleen? En wat voer je, gewoon volledig hondenvoer? Ik zou eens proberen met ander voer, eventueel aangevuld met wat verse groente (gekookt).

Blijft hij het dan toch nog doen, dan lijkt me een gedragstherapeut voor honden een aanrader