Wat moet je doen als het NO3-gehalte in je aquarium te hoog is?

al een tijd lang ben ik bezig om de no3 in mijn aquarium naar beneden te krijgen ververs me bak elke week 2/3 ook heb ik een balans no3 al geprobeerd via mijn filter op advies van de aqarium winkel maar wat ik ook doe het blijft te hoog iemand tips

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

NO3 staat voor nitraat. Nitraat is een stadium in het afbreken van stoffen in je aquarium. Alle vissen in je aquarium maken ammoniak aan, wat door de bacteriën in je filter wordt omgezet in nitriet (NO2). Vervolgens wordt nitriet omgezet in nitraat, wat vervolgens wordt opgenomen door je aquariumplanten.
Het visvoer bevat veel stikstof en doet dus mee aan de stikstofhuishouding in je aquarium. Nitraat is ook een meststof voor de waterplanten.
Wat je in ieder geval moet doen is regelmatig een deel van het water verversen, de vissen minder voeren, eventueel wat minder vissen in de bak en meer planten zetten. Alleen op deze manier kan je een beter evenwicht in de bak krijgen en ook voorkomen dt er algen komen.