Gaat het over dat mijn kat niet goed reageert op mijn nieuwe kitten?

Ik heb een kat van ander half nu iets van 3 maanden en merkte dat die niet graag alleen is. Nu heb ik een kitten erbij genomen maar mijn andere kat blijft maar blazen en grommen en slaan als de kitten ook maar in de buurt komt, mijn kat gaat wel af en toe een kijkje nemen maar reageert dan ook zo. Kan iemand vertellen of dit over gaat of dat het ook kan dat mijn kat het echt niet wil?
De kitten is wel nieuwsgierig en ook wel rustig naar mijn andere kat.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hoi, ik heb zelf zoiets soortgelijks meegemaakt. Wat toen erg heeft geholpen is dat je ze allebei dmv spelletjes, je ze aan elkaar kan laten wennen. Bijv: met zo 'n stokje met een touwtje en daaraan een veertje(of zoiets) kopen in de dierenwinkel, of zelf maken. Dan probeer je de katjes bij elkaar in de buurt te zetten, en dmv het speeltje ga je ze afleiden, met ze spelen. Laat vooral je aandacht uitgaan naar de kat die je al had. Probeer ze spelenderwijs dichter bij elkaar te laten komen, mét dat speeltje. Vooral heel veel spelen met beiden tegelijk, is ontzettend belangrijk. Als dat goed gaat, kun je beiden tegelijk eten geven, eerst op afstand, en je zet dan steeds de voerbakjes een beetje dichter bij elkaar. Nooit dwingen! Ook niet oppakken en ze dan bij elkaar zetten, want dat gaat averechts werken. Dan nog een tip: op de tv zender TLC heb je smorgens vroeg een heel leuk programma over "katten her-opvoeden" en dingen kunnen aanleren. Daar zie je ook dat Jackson, de "Catwhisperer", zeg maar, heel veel met speeltjes doet. Het heet "My cat from hell".
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Veel succes en groetjes, komt vast goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi dankjewel voor je reactie, ik heb zo'n veertje aan een stok inderdaad en daar wil mijn andere kat wel mee spelen met de kitten en merk nu na een paar dagen dat mijn andere kat de kitten ook af en toe al een paar likjes geeft dus dat is een goed teken. Zal eens naar het programma kijken het klinkt leuk!
Hoe merkte je dat je kat niet graag alleen is? En heb je het kitten in de kamer gezet onder het uitroepen van "Hier is je nieuwe vriendje"?
Sowieso is het goed je van tevoren goed in te lezen. De beste kans op een geslaagde match maak je bij katten in dezelfde levensfase en met een gelijkaardig karakter.
Ook is het van groot belang de katten in eerste instantie apart te zetten en ze heel geleidelijk in hun eigen tempo aan elkaar te laten wennen.
Als je googled op "introductie nieuwe kat" en op "introductie nieuw kitten "vind je duidelijke stappenplannen.
De eerste indruk kan je helaas niet meer overdoen, maar het beste zet je de dieren voor nu apart met hun spulletjes en ga je alsnog dit stappenplan volgen.
Hopelijk heb je het kitten niet te jong in huis gehaald en is het minstens 13 weken oud. Het is alles knap enerverend voor zo'n klein ding.
Geduld en succes!
Rieneke1