Kunnen cavia's elkaar missen?

Mijn twee cavia’s Knabbel en Babbel ( allebei vrouwtjes) maken soms ruzie als ze in het hok zitten. Om het hooi en ander eten. (Het is ons trouwens wel gelukt om ze uit een bak te laten eten met brokken) maar als ik er dan een uit het hok haal en de ander in het hok laat gaat degene in het hok op de tralies klimmen om te kijken waar de ander is. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

JA, cavia's zijn groepsdieren en dus ook op elkaar aangewezen.
Veel soorten dieren die van nature in holen leven zijn gezelschapsdieren (konijnen, cavia's, marmotten e.d.). Ze spelen en ravotten met elkaar en ook in gevangenschap zullen ze dat doen.
Cavia’s zijn echte groepsdieren, iedere cavia vervult binnen de groep zijn eigen rol. Zo kunnen ze veilig samenleven en beter vluchten of optreden tegen roofdieren. Het grootste deel van de dag zoeken cavia’s naar eten. Ze zijn vooral actief in de ochtend en avond, als het schemert. Cavia’s dutten in holletjes die ze zelf maken of vinden.