Hoelang kunnen eieren koud liggen?

Ik heb laatst 5 broedeieren gekocht bij iemand en daar lagen ze al 5 dagen in een schuur zonder verwarming, kunnen ze dan nog uitkomen als mijn kip nu 21 dagen erop zit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

VIJF dagen in de kou is wel heel erg lang voor een broed-ei. Broedeieren zijn uitermate gevoelig voor temperatuur en vochtigheid. Onder een broedse kip is het 38 graden met een vochtigheid van zo'n 80%. De kip zal ook continu de eieren draaien om het embryo een beetje los te houden (je ziet de kip dan met haar kont schudden als ze weer op de eieren gaat zitten). Als de eieren al vijf dagen in de kou en droogte hebben gelegen is de kans behoorlijk groot, dat de embryo's zijn gestorven. Zolang je een broedse kip hebt die op de eieren wil blijven zitten is het uit te proberen, maar de kans dat ze uit komen is uiterst klein.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een kip legt eerst alle eieren voor ze gaat broeden (kunnen er makkelijk 10 of meer zijn).
De eerst gelegde eieren kunnen dus gerust langer dan een week onbebroed liggen, en dat kan geen kwaad.
Als de eieren eenmaal bebroed worden, dan kunnen ze niet meer koud liggen voor langer dan een paar uur.
Goede kans dus dat het nog goed gaat komen met de eitjes.
Rieneke1