Mijn konijn is bevallen van één klientje kunnen er nog komen en hoe lang duurt het na het eerst?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Een konijn kan tot zes jonkies krijgen, maar het tempo waarin ze geboren worden kan heel verschillend zijn. Héél belangrijk, dat je het moederkonijn enkele uren helemaal met rust laat. Zou ze ergens van schrikken dan kan het helemaal fout gaan. De jonkies zijn blind en lijken een beetje op kale muisjes en worden door de moeder zo goed mogelijk verstopt in het bevallings-nestje. Geef moederkonijn extra hooi, maar zonder met je handen in het hok te komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Konijnen worden erg snel na elkaar geboren. Het geboorteproces duurt normaal niet langer dan tien minuten. Het moederkonijn likt na de geboorte de kleintjes schoon en eet de nageboorte op.

Merk je dat de bevalling niet zo snel verloopt, dan kan er wat mis zijn. Oorzaken kunnen zijn: te grote jongen, misvormde jongen, een te oude of te jonge voedster (zo wordt een vrouwtjeskonijn genoemd) of een verkeerde ligging van de jongen.

Vermoed je dat er iets mis is, bel dat met spoed de dierenarts.
. . .
Het zijn gebruikelijk minstens vier jonkies die een konijn gelijkertijd krijgt. Hoe groter het ras, hoe meer nakomelingen per worp.
Toegevoegd op 27 juni 2020 12:24: tekst
Amadea